سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جاری شدن سیلاب‌های اخیر ناشی از بارندگی‌های مناسب در جنوب شرق کشور باعث آبگیری قسمت‌هایی از دریاچه هامون شد و بعد از حدود ۱۵ سال خشکسالی، حیاتی دوباره به این تالاب بین المللی بخشید.

زندگی دوباره در هامون

به گزارش ایرنا، همچنانکه بخش‌هایی از هامون هم اینک آبگیری می‌شود اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای شتاب بخشی به احیاء این دریاچه بارقه‌های امید به زندگی را در میان ساکنان خطه سیستان زنده کرده است.

شماری از اهالی سیستان که پیش از این نماز باران برپا کرده بودند به شکرانه این نعمت الهی سجده شکر به جای آورده و برخی از خانواده‌ها نیز در اطراف تالاب تجمع کرده و بعضا به شنا مشغول هستند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یک دوره خشکسالی 15 ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان بازگشته است.

ˈخسرو افسریˈ افزود: همکاری مردم منطقه سیستان با اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص احیاء تالاب هامون ستودنی است، به عنوان مثال آنها با ساخت آب بندهایی در اطراف کوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب کمک می‌کنند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی همکاری کشور همسایه افغانستان می‌تواند روند احیاء تالاب هامون را به صورت جهشی شتاب بخشد و در صورتی که حق آبه ایران از رود هیرمند بر اساس قراردادهای دوجانبه که مورد تاکید سازمان ملل است داده شود، می‌توان به احیاء هامون امیدوار بود.

او گفت: این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتر است که بارندگی‌های امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاک افغانستان مناسب بوده لذا از آن کشور دوست و همسایه انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حق آبه هامون و هیرمند را رعایت کند.

مدیرکل اداره محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: همانطور که نماینده سازمان ملل متحد در سفر چندی پیش به منطقه سیستان تاکید کرد احیاء تالاب هامون به دلیل اثرات مثبت فرامنطقه‌ای باید مورد توجه تمام کشورهای منطقه قرار گیرد زیرا آثار سوء زیست محیطی آن فراتر از ایران بوده است.

افسری ابراز امیدواری کرد آبگیری هامون به کاهش آثار مخرب زیست محیطی از جمله کمتر شدن غبار و ریزگردها در منطقه منجر شود.

بر اساس برآورد کارشناسان طی هفته جاری کمتر از 10 درصد پهنه 560 هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود 400 هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد.

ˈهامونˈ یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می‌دهند.

این تالاب در سیستان و بلوچستان و در فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوره آبریز پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیم روزˈ واقع شده است.

کد خبر 257829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز