شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

جاری شدن سیلاب‌های اخیر ناشی از بارندگی‌های مناسب در جنوب شرق کشور باعث آبگیری قسمت‌هایی از دریاچه هامون شد و حیاتی دوباره به این تالاب بین‌المللی بعد از حدود ۱۵سال خشکسالی بخشید.


آن طور که در گزارش ایرنا آمده است همچنان‌که بخش‌هایی از هامون هم‌اینک آبگیری می‌شود اقدامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان برای شتاب بخشی به احیای این دریاچه بارقه‌های امید به زندگی را در میان ساکنان خطه سیستان زنده کرده است.

شماری از اهالی سیستان که پیش از این نماز باران برپا کرده بودند به شکرانه این نعمت الهی سجده شکر به جای آورده و برخی از خانواده‌ها نیز در اطراف تالاب تجمع کرده و بعضا به شنا مشغول شده‌اند.مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یک دوره خشکسالی 15ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان برگشته است. به گفته خسرو افسری، همکاری مردم منطقه سیستان با اداره کل حفاظت محیط‌زیست درخصوص احیای تالاب هامون ستودنی است، به‌عنوان مثال آنها با ساخت آب‌بندهایی در اطراف کوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب کمک می‌کنند.

افسری گفته است که در شرایط کنونی همکاری کشور همسایه افغانستان می‌تواند روند احیای تالاب هامون را به‌صورت جهشی شتاب بخشد و درصورتی که حقابه ایران از رود هیرمند براساس قراردادهای دوجانبه که مورد تأکید سازمان ملل است داده شود، می‌توان به احیای هامون امیدوار بود. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بارندگی‌های امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاک افغانستان مناسب بوده لذا از کشور دوست و همسایه افغانستان انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حقابه هامون و هیرمند را رعایت کند.

براساس برآورد کارشناسان طی هفته گذشته کمتر از 10درصد پهنه 560هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود 400هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد. این تالاب در سیستان و بلوچستان و در فاصله 200کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوضه آبریز 5 شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز واقع شده است.

کد خبر 258139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز