سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های کشور آسیب جدی دیده و بقیه این عرصه‌های مهم زیستی نیز در آستانه تهدید و بحران است.

تالاب

عباس رجایی در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش بزرگی از آسیب وارد آمده به تالاب‌های کشور متوجه رفتارهای انسان با طبیعت و بخش دیگر ناشی از خشکسالی‌های ده سال اخیر است.

وی بیان کرد: برنامه بررسی وضعیت تالاب‌های کشور و راهکارهای برون رفت از این چالش‌ها در هشت ماه گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌ها و راهبری کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس انجام شده و برآیند این مطالعات به عنوان قانون مدیریت تالاب آماده ارائه در صحن علنی مجلس است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آسیب تالاب‌ها تنها نابودی یک زیستگاه و عرصه طبیعی نیست بلکه آثار ثانویه متعددی بر اکوسیستم و محیط انسانی دارد و کم توجهی به مهار این آسیب‌ها بحران زیست محیطی را در پی دارد.

رجایی ادامه داد: در قانون تصویبی تالاب‌ها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، مدیریت اصولی زیست بوم تالاب به صورت جامع دیده شده که از جمله مواد آن نحوه تغذیه آبی تالاب، ساماندهی امور معدنی و عمرانی، اهمیت و احیای تنوع زیستی، پیوست زیست محیطی دقیق تالاب‌ها و ارزشگذاری زیستی تالاب است.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست کشور مسئول حسن اجرای این قانون با همکاری دستگاه‌های متولی تعیین شده و با تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، بستر حمایت قاطع و احیای تالاب‌های کشور فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خشکی تالاب‌های کشور در چند سال اخیر به معضل انتشار گرد و غبار و شکنندگی زیست بوم‌های محلی دامن زده و باید با تعیین سهم مناسب حق آبه برای تالاب‌ها، علاوه بر پیشگیری از وقوع فجایعی همانند آنچه در دریاچه ارومیه رخ داده، تحولات نامبارک ناشی از تغییرات اقلیم و آب و هوا را مهار کرد.

رجایی با تاکید بر لزوم ساماندهی و مدیریت پارازیت و امواج در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی در پیش نویس قانون کاهش آلودگی هوا، مهار مجموعه عوامل دخیل در آلودگی شامل عوامل شیمیایی، الکترومغناطیسی، صوتی، امواج و ریزگردها را دیده است و اخیرا دولت نیز تدوین لایحه هوای پاک را در دستور کار دارد و با تسلیم آن به مجلس تلفیق موضوعات در قالب قانون جامع و قوی دنبال می‌شود.

هم اینک 34 تالاب در كشور وجود دارد.

کد خبر 264510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha