تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان به‌دلیل کم آبی چند سال اخیر به کانون بحران زیست‌محیطی در منطقه تبدیل شده است.

تالاب گاوخونی


آن طور كه در گزارش ايرنا آمده است خشكسالي از حدود 10سال پيش تاكنون گريبانگير اصفهان شده و چند سالي است رودخانه زاينده رود كه منشأ حيات اين استان به شمار مي‌آيد در بيشتر ماه‌هاي سال، خشك است و آبي در آن جاري نمي‌شود.

به گفته فعالان محيط‌زيست اصفهان، تالاب گاوخوني محل زيست تعداد زيادي از فلامينگوهاست كه اكنون از اين تالاب مهاجرت كرده‌اند.

يكي از اعضاي انجمن طبيعت ياران شهر ورزنه كه در جوار تالاب گاوخوني قرار دارد درباره آخرين وضع اين تالاب به ايرنا گفت: مقداري ناچيز آب از چاه‌هاي محلي كه كشاورزان از آن براي آبياري استفاده مي‌كنند وارد اين تالاب شده اما به دليل گرماي هوا و خشكي تالاب بسيار سريع تبخير مي‌شود. احمد شهبازي افزود: اكنون مقداري پساب فاضلاب صنعتي نيز از محل كانال سگزي وارد اين تالاب مي‌شود.

نماينده مردم مباركه در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين زمينه گفته است: خشكسالي تالاب بين‌المللي گاوخوني يكي از مهم‌ترين عوامل مؤثر در افزايش آلاينده‌هاي جوي در برخي از مناطق استان اصفهان است. علي ايرانپور افزود: خشكسالي تالاب‌ها سبب بروز ريز گرد‌ها و ذرات گردوغبار مي‌شود.

اين اظهارات در حالي است كه كارشناسان محيط‌زيست و اساتيد دانشگاه‌ها در چند سال اخير نسبت به خطر گسترش بيابان‌زايي در شرق اصفهان و تشديد آلودگي هوا به دليل خشك شدن رودخانه زاينده‌رود و تالاب گاوخوني هشدار داده‌اند.

روزهاي سالم در اصفهان در سال‌هاي اخير رو به كاهش بوده است به‌طوري كه در سال 92اين تعداد به 269روز هواي سالم، 2روز هواي پاك، 7روز خطرناك، 18روز بسيار ناسالم و 69روز ناسالم رسيد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان در اين‌باره گفت: تالاب گاوخوني با توجه به شرايط كنوني مي‌تواند با تشديد بيابان‌زايي و ايجاد كانون‌هاي آلودگي، تهديدها و آسيب‌هاي بسياري براي كلانشهر اصفهان و حومه آن ايجاد كند. حميد ظهرابي با اشاره به‌وجود تعداد زياد كانون‌هاي بحران در استان اصفهان افزود: تالاب گاوخوني به يكي از نقاط بحراني تبديل شده است.

وي اظهار كرد: اراضي كشاورزي شرق اصفهان در حال تبديل شدن به بيابان و كانوني براي توليد ريزگردهاي محلي است كه تهديد بزرگي براي اين شهر به شمار مي‌آيد.

ظهرابي با اشاره به اينكه تالاب گاوخوني براي اصفهان اهميت بسيار دارد، افزود: اطلاع‌رساني به مردم و مسئولين، حضور مردم و پيگيري نمايندگان مجلس و مسئولين نقش زيادي در حل مشكلات اين منطقه و اجرا شدن راهكارها دارد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست اصفهان يكي از درخواست‌هاي استان براي احياي تالاب گاوخوني را جاري شدن آب رودخانه زاينده رود و تخصيص حقابه تالاب اعلام كرد و افزود: در آخرين جلسه شوراي‌عالي آب تأكيد شد كه وزارت نيرو مكلف است حقابه تالاب گاوخوني را در طول رودخانه و براي تالاب تأمين كند. به گفته وي، تا چند‌ماه آينده سال‌جاري بايد وزارت نيرو اين مصوبه را اجرايي كند.

کد خبر 264561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha