همشهری آنلاین: مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در صورت خشک شدن تالاب گاوخونی ریزگردهای حاوی فلزات سنگین منطقه را تهدید می‌کند.

بروز ریزگردهای حاوی فلزات سنگین با خشک شدن تالاب گاوخونی

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی گفت: تالاب گاوخونی در انتها یا پایاب زاینده‌رود واقع شده است بنابر این پساب بسیاری از کارخانه‌های صنعتی و کشاورزی به آن منتقل می‌شد.

وی اظهار کرد: در دوره‌ای هم روند تصفیه مناسبی در منطقه اجرا نمی‌شد از این رو پساب‌ها بدون تصفیه و همراه با انواع فلزات سنگین و آلودگی وارد تالاب می‌شدند که به مرور در آن ته‌نشین شدند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: تالاب‌ها به طور طبیعی توان خودپالایی دارند اما تا زمانی که مواد وارد شده به آن‌ها بیش‌تر از توان طبیعی خودپالایی نباشد اما در چند سال اخیر پساب‌هایی با حجم بسیار زیاد وارد تالاب شد که خارج از توان طبیعی این حوضه آبی بود و به مرور در آن ته‌نشین شدند.

وی گفت: بنابر این در صورت خشک شدن تالاب گاوخونی و تبدیل شدن آن به کانون ریزگرد، ریزگردهایی حاوی فلزات سنگین منطقه را تهدید خواهد کرد.

سلیمانی تاکید کرد: ما ناچاریم تالاب گاوخونی را زنده نگه داریم زیرا در صورت خشک شدن، حیات جمعیت زیادی در کشور به خطر می‌افتد و شاهد کوچ انسان‌ها در منطقه خواهیم بود بنابر این چه بخواهیم و چه نخواهیم باید در مسیر احیا و حفظ تالاب گام برداریم وگر نه با فجایع زیست محیطی و انسانی مواجه خواهیم شد.

  • تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب در بهمن ماه

وی با بیان این که اکنون بخش عمده‌ای از تالاب گاوخونی خشک است گفت: در حال تهیه برنامه جامع مدیریتی تالاب هستیم که تاکنون 70 درصد کار پیش رفته است و سه کارگاه برگزار شده است و قرار است 2 کارگاه دیگر نیز برگزار تا برنامه مدیریت نهایی شود.

وی افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده امیدواریم بهمن ماه امسال همزمان با روز جهانی تالاب‌ها برنامه مدیریت تالاب گاوخونی نهایی و به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان برسد.

سلیمانی تاکید کرد: مساله مهم در برنامه مدیریت جامع تالاب گاوخونی آماده کردن دستگاه‌ها و میزان پایبندی آنها به اجرای این برنامه است که باید زمینه این کار را نیز فراهم کنیم.

  • تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به شمار می‌رود. این تالاب منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده است.

ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتی‌متر است. این تالاب منابع زیستی غنی‌ای دارد، همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همه این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است اما اکنون در معرض خشکی قرار گرفته است.

کد خبر 349318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha