رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تصویب کلیات لایحه حفاظت و احیای تالاب‌های کشور در این کمیسیون، گفت: ۵۰درصد تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور در معرض تخریب و نابودی هستند.

تالاب

علي‌محمد شاعري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، در تشريح مهم‌‌ترين محورهاي لايحه حفاظت و احياي تالاب‌هاي كشور، افزود: جلوگيري از هرگونه تخريب و بهره‌برداري بي‌رويه از تالاب‌ها، تعيين نياز آبي تالاب‌ها توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست و تأمين آن از سوي وزارت نيرو و جلوگيري از ورود هرگونه گياه و جانور غيربومي كه براي تالاب‌ها مضر است از مهم‌ترين محورهاي لايحه مذكور بوده و علاوه بر اين در اين لايحه مقرر شده است دولت تمهيدات لازم را براي احياي تالاب‌هاي در معرض تخريب مانند درياچه اروميه، تالاب هامون، ميقان، گاوخوني، هورالعظيم و ميانكاله و... اتخاذ كند تا از بروز ريزگردها و تخريب زيستگاه‌هاي حساس مانند تالاب‌ها جلوگيري كند.

نماينده مردم نكا، گلوگاه و بهشهر در مجلس شوراي اسلامي، با يادآوري ثبت 24تالاب كشور در كنوانسيون رامسر، ادامه داد: نزديك به 80تالاب كشور مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته كه مساحت اين تالاب‌هاحدود 3/5 ميليون هكتار است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با ابراز تأسف از اينكه 50درصد تالاب‌هاي كشور در معرض تخريب و نابودي هستند، تصريح كرد: احياي تالاب‌هاي كشور نيازمند حمايت جدي دولت، مجلس و جوامع محلي و بومي است.

وي گفت: در لايحه حفاظت و احياي تالاب‌هاي كشور كه در دستور كار مجلس است، هرگونه بهره‌برداري و اقداماتي مانند جاده‌سازي‌، بهره‌برداري‌هاي معدني و فعاليت‌هاي اقتصادي بدون ارزيابي زيست‌محيطي كه منجر به تخريب تالاب‌ها شود مانند احداث پل ميان گذر روي درياچه اروميه در لايحه مذكور ممنوع شده است. رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: به‌طور قطع اگر لايحه حفاظت و احياي تالاب‌هاي كشور اجرايي شود از خشك‌شدن ديگر تالاب‌هاي كشور جلوگيري مي‌شود.

  • برنامه مديريت جامع تالاب‌هاي بين‌المللي هامون وارد فاز اجرايي شد

همزمان با اين گفته‌ها، مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران با بيان اينكه برنامه مديريت جامع تالاب‌هاي هامون ابزار مهمي براي حفاظت و احياي تالاب‌هاست، گفت: با تصويب برنامه مديريت جامع اين تالاب‌ها در شوراي برنامه‌ريزي استانداري استان سيستان و بلوچستان، فرايند مديريت يكپارچه و احياي تالاب‌هاي هامون وارد فاز اجرايي شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، محسن سليماني‌روزبهاني، با تأكيد بر اينكه كليه اقدامات و فعاليت‌هاي مرتبط با آب و تالاب‌ها در حوضه سيستان بايد با درنظر گرفتن مصوبات برنامه مذكور و هم‌راستا با آن باشد، خاطرنشان كرد: يكي از محورهاي اصلي اين برنامه مشاركت كليه دستگاه‌ها به‌ويژه آب منطقه‌اي و جهادكشاورزي استان در امر حفاظت و احياي تالاب‌هاست كه با تصويب و ابلاغ برنامه به دستگاه‌هاي مذكور، راه براي اين امر هموار مي‌شود. وي ادامه داد: علاوه بر كمك‌هاي بخش دولتي از پتانسيل‌هاي موجود در سازمان‌هاي مردم‌نهاد، جوامع محلي و سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و پروژه بين‌المللي مناريد نيز براي اجراي اين برنامه استفاده خواهد شد.

کد خبر 349454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha