یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق ســـــازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به خشک‌تر شدن تالاب جازموریان در فصل تابستان، از تشکیل کمیته احیای تالاب جازموریان خبر داد.

تالاب جازموریان

تالاب جازموريان كه محدوده آبگير آن در مواقع پر آبي 3300 كيلومترمربع است بيش از 10سال است كه به‌دليل احد‌‌‌‌‌اث سد‌‌‌‌‌، تأمين نشدن حقابه و برد‌‌‌‌‌اشت بي‌رويه آب از سفره‌هاي زيرزميني و نيز خشكسالي‌هاي پياپي به‌طور كامل خشك و به كانون بحران گرد‌‌‌‌‌وغبار تبد‌‌‌‌‌يل شد‌‌‌‌‌ه است.

مسعود باقرزاده كريمي در حالي از تشكيل كميته احياي تالاب جازموريان خبر مي‌دهد كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست بهمن‌ماه سال گذشته در جلسه احياي تالاب جازموريان و مبارزه با ريزگردهاي جنوب شرق استان كه با حضور استاندار كرمان و جمعي از مسئولان استان در تهران برگزار شد اعلام كرد: احياي تالاب جازموريان موضوعي ملي و داراي اهميت ويژه است و دانشگاه كرمان مي‌تواند در مدت زماني كوتاه، طرحي جامع براساس الگوي احياي تالاب اروميه انجام دهد.

معصومه ابتكار در آن جلسه، با تأكيد بر اينكه احياي تالاب جازموريان در نوبت ورود به شوراي‌عالي آب است، افزود: كارگروه حوزه آبخيز تالاب جازموريان بايد هرچه سريع‌تر زيرنظر سازمان حفاظت محيط‌زيست تشكيل و بررسي‌ها و مطالعات لازم انجام شود. وي با اشاره به اينكه در زمينه احياي تالاب جازموريان با وزير نيرو مذاكراتي صورت گرفته است، تصريح كرد: اصلاح الگوي كشاورزي، احياي منابع طبيعي، جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز و مبارزه با كانون‌هاي گردوغبار از اقداماتي است كه بايد هرچه سريع‌تر انجام شود.

  • جازموريان در دست مطالعه

باقرزاده كريمي ديروز با اشاره به اينكه جازموريان از اتصال 2 رودخانه هليل‌رود در استان كرمان و رودخانه بمپور در استان سيستان و بلوچستان شكل مي‌گيرد، به ايسنا گفت: هنوز ارتفاعات بالاي 2000متر در كرمان وجود دارد و منطقه‌اي نيست كه تا آن حد بياباني شده باشد كه از آن نااميد شويم. معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه تالاب جازموريان در دست مطالعه است و براي احياي آن در حال برنامه‌ريزي هستيم، افزود: مهم‌ترين برنامه براي احياي تالاب‌ها ازجمله جازموريان، بازنگري در تخصيص آب و مديريت منابع آب است. بنابراين اگر رهاسازي سهم بيشتر آب براي تالاب، كاهش و توقف چاه‌ها و برداشت‌هاي غيرمجاز و تغيير رويكردهاي دولت در توسعه اتفاق نيفتد، جازموريان احيا نخواهد شد. باقرزاده كريمي گفت : در حال حاضر سازوكار اجرايي براي احياي تالاب جازموريان فراهم شده و شوراي هماهنگي دولت نيز تشكيل شده است و موظفيم سياستگذاري و اقدامات اجرايي را دنبال كنيم. وي با اشاره به تشكيل همياران آب در حوزه تالاب جازموريان، اظهار كرد: استانداري كرمان اين موضوع را دنبال مي‌كند و مسئولين محلي در پي تغيير رويه‌ها هستند، اين اقدامات اجرايي به‌تدريج در حال انجام است. شوراي‌عالي آب نيز به‌منظور احياي تالاب جازموريان كميته ويژه ايجاد كرده است و با توجه به عزم دولت براي احياي اين تالاب، بايد سياستگذاري، اقدامات اجرايي در محل، تأمين اعتبار در سطح ملي و همكاري با جوامع بومي اتفاق افتد.

کد خبر 338873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha