افغانستان‌ طبق معاهده سال ۱۳۵۱ ملزم به رها‌سازی‌ ۸۲۰ میلیون مترمکعب حقابه هامون به سوی این تالاب است اما طی ۱۸سالی که هامون خشک شده، ضعف دیپلماسی نتوانسته است دولت افغانستان را به رهاسازی حقابه مسلم هامون مجاب کند.

آب بحران

باوجود اين طي همه اين سال‌هاي نسبتا طولاني همواره خبرهاي اميدوار كننده‌اي از سوي مسئولان مبني براحياي هامون منتشر شده ولي روزگار هامون چندان تغييري نكرده است. وضعيت هامون به‌قدري بحراني است كه دهم مهرماه جاري حسينعلي شهرياري، نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي از وضعيت نابسامان هامون انتقاد كرد و گفت كه «هامون خشك شده و اصلا آبي در آن وجود ندارد و دولت كاري نكرده. از اول هم معلوم بود كه كاري نمي‌كنند و فقط شعار مي‌دهند». روز گذشته اما مديركل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك وزارت نيرو از افزايش همكاري‌هاي ايران و افغانستان در آب‌هاي مرزي خبرداد.

آنطور كه ايسنا گزارش داده است، جبار وطن فدا در جمع خبرنگاران با بيان اينكه رودخانه هيرمند از كوه‌هاي افغانستان از غرب كابل سرچشمه مي‌گيرد وبه سمت ايران جاري مي‌شود، اظهاركرد: اين رودخانه يكي از رودخانه‌هاي تغذيه‌كننده تالاب‌هاي مشترك و بين‌المللي بين ايران و افغانستان است؛ اين درحالي است كه براساس معاهده سال 1351في مابين ايران و افغانستان، توافق شده كه حدود ۸۲۰ ميليون مترمكعب آب در سال از اين رودخانه به سمت ايران جاري شود. علاوه بر اين در چارچوب اين معاهده پيش‌بيني شده كه كميته مشتركي از 2كشور تحت عنوان كميته مشترك كميساران تشكيل شود و بنده به‌عنوان كميسار آب از طرف ايران و سلطان محمود محمودي به‌عنوان كميسار آب هيرمند از طرف افغانستان هم‌اكنون اين مسئوليت را داريم.

وطن فدا درخصوص هفدهمين نشست كميته مشترك كميساران آب ايران و افغانستان طي روزهاي ۱۲ تا ۱۴ مهر در تهران، گفت: در اين جلسه توافقاتي درخصوص دريافت حقابه‌ ايران و اجراي كامل معاهده توافقات لازم صورت گرفت چرا كه اجراي اين معاهده مستلزم انجام برخي كارهاي مهندسي و توافقات اجرايي است. وي افزود: نخستين جلسه كميساران آب در سال ۱۳۸۳ برگزار شده و طي ۱۲ سال گذشته جلسات خوبي در ايران و افغانستان داشته‌ايم و تا‌كنون توانسته‌ايم تأثيرات مطلوبي از اين همكاري‌ها به‌دست بياوريم.

مديركل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك وزارت نيرو درخصوص ساير رودخانه‌هايي كه از افغانستان به سمت هامون‌ها جريان دارد، اظهار كرد: با توجه به مشكلات زيست‌محيطي هامون‌ها، موضوع تعيين حقابه براي احياي محيط‌زيست هامون‌ها در دستور كار قرار گرفته واين موضوع در سطح مقامات عالي 2كشور در دست بررسي و پيگيري است.

  • آلمان‌ها به كمك هامون‌نشينان مي‌آيند

همزمان با اين گفته‌ها پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست از رايزني‌هاي ابتكار با نايب رئيس مجلس آلمان براي گره گشايي از معضلات هامون خبر داد.رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه به آلمان سفر كرده بود در ديدار با نايب رئيس مجلس اين كشور با اشاره به اينكه آلمان با افغانستان همكاري‌هاي گسترده‌اي شامل تخصيص منابع گوناگون مالي و كارشناسي دارد، پيشنهاد ايجاد همكاري سه‌جانبه ميان ايران، آلمان و افغانستان درخصوص مجموعه تالاب‌هاي بين‌المللي هامون را مطرح كرد و افزود: از اين طريق امكان طرح حفاظت و احياي اكولوژيكي اين تالاب كه اخيرا به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره در يونسكو به ثبت رسيده، مي‌تواند مورد بحث و پيگيري قرار گيرد.

خانم كلوديا روث، نايب رئيس اول مجلس آلمان نيز با استقبال از اين پيشنهاد، گفت كه اين همكاري و راه‌هاي تحقق آن را مورد بررسي قرار مي‌دهد.خانم روث با توجه به توضيحات ابتكار در مورد بيانيه مشترك زيست‌محيطي بين 2 كشور كه قرار است طي برنامه كاري 15ماهه به اجرا درآيد، از اين توافق اعلام حمايت كرده و گفت: اگر لازم باشد از اين سند همكاري در مجلس آلمان حمايت كرده و پشتيبان تعميق همكاري‌هاي زيست‌محيطي دوجانبه خواهد بود.

  • هامون‌نشينان در حسرت روزهاي پرآبي

آنطور كه در آمارهاي سازمان شيلات آمده است درسال‌هاي پر‌آبي، هامون‌نشينان هر سال15هزار تن ماهي صيد مي‌كردند و هامون سالانه يك‌ميليون و 400هزار تن علوفه توليد مي‌كرد و 115هزار راس گاو سيستاني در سفره آباد هامون مي‌چريدند. اكنون آن درياي پهناور به بياباني به وسعت 570هزار هكتار تبديل شده و بنا به اعلام مسئولان سازمان جنگل‌ها تاكنون 450هزار هكتار كانون گردوغبار در بستر هامون فعال شده است.

کد خبر 348807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha