چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: شمار زیادی از ملخ‌های غیربومی به هزار هکتار از تالاب بین‌المللی هامون در این شهرستان هجوم آورده‌اند.

هجوم ملخ‌ها به تالاب بین‌المللی هامون

به گزارش ايرنا، محمدعلی پیری روز سه‌شنبه اظهار داشت: این ملخ‌ها از حدود پنج روز پیش از سمت شمال شرقی سیستان و بلوچستان مرز ایران و افغانستان وارد بخش پوزک تالاب بین‌المللی هامون در این شهرستان شده‌اند.

وی با بیان این که ملخ‌های مهاجم به تالاب هامون، بومی نیستند گفت: در راستای جلوگیری از آسیب هجوم ملخ‌ها به تالاب و زمین‌های کشاورزی منطقه با هماهنگی‌های صورت گرفته امروز کارشناسان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از تهران به منطقه وارد شدند تا با بررسی دقیق، راه برون‌رفت این مشکل را بیابند.

فرماندار هیرمند با بیان این که هجوم ملخ‌ها در منطقه یک پدیده بی‌سابقه است گفت: پس از هجوم این حشره به دلیل تخم‌ریزی و امکان افزایش آنها ستاد مقابله در این شهرستان شکل گرفت و به دلیل اهمیت موضوع به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

حبیب رستمی مدیر جهاد کشاوری هیرمند نیز بومی نبودن این ملخ‌ها را تایید کرد و گفت: با توجه به این که هجوم ملخ‌ها به منطقه خسارت به همراه دارد با فوریت بررسی و راه مقابله با این مشکل در دستور کار مسئولان این شهرستان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا تالاب بین‌المللی هامون یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است. این تالاب از سه بخش به نام‌های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون‌ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی‌ها و ترسالی‌ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه‌های فصلی دیگر است.

اغلب در سال‌های پر آبی و در فصل بهار بعد از بروز سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن‌، سه هامون به هم متصل شده و به شکل یک نعل اسب تالاب بین‌المللی هامون را تشکیل می‌دهند. تالاب بین‌المللی هامون از طریق رودخانه مرزی هیرمند آبگیری می‌شود، رودخانه هیرمند نیز از کوه‌های بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر و گذر از ولایات مختلف افغانستان به سد کجکی در ولایت هلمند ریخته و پس از آن به ولایت نیمروز و سپس وارد خاک ایران در منطقه سیستان می‌شود.

این رودخانه از 17 سال پیش رو به خشکی نهاده و هر از گاهی با ریزش باران در مناطق میانی و سرازیر شدن آب‌های سطحی مقادیری آب وارد خاک ایران می‌شود.

بر اساس معاهده امضا شده میان دولت‌هاي وقت ایران و افغانستان در سال 1351 سهمیه‌ای معادل 820 میلیون مترمکعب آب از ذخیره‌گاه سد کجکی برای ایران در نظر گرفته شده که دولت افغانستان باید در طول سال این میزان آب را رهاسازی کند. با قطع جریان آب رودخانه هیرمند، تالاب بین‌المللی هامون نیز از 17 سال پیش دچار خشکسالی شد و اکنون به بستر حرکت گرد و غبار و شن‌های روان تبدیل شده است.

شهرستان هیرمند واقع در 240 کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و هم مرز با کشور افغانستان است.

کد خبر 344959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha