مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می‌گوید که ۳تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری، میقان در استان مرکزی و زریوار در استان کردستان تا پایان امسال تحت پوشش برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها قرار می‌گیرند.

محسن سلیمانی روزبهانی درباره طرح جامع حفاظت از تالاب‌های ایران به ایرنا گفته است که در این طرح که از سال 1384آغاز شده تلاش می‌شود نگاه مدیریتی در مورد تالاب‌های کشور تغییر کند.سلیمانی یادآور شد که برنامه مدیریت این سه تالاب تا پایان امسال تهیه می‌شود. همچنین اقدامات اولیه برای تهیه طرح مدیریت تالاب‌های آلاگل، آجی‌گل و آلماگل در استان گلستان، حله در استان بوشهر و هامون در استان سیستان و بلوچستان آغاز و کارگاه‌های اولیه برای متخصصان و افراد محلی برگزار شده است.در عین حال مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می‌گوید که ممکن است برنامه مدیریتی این تالاب‌ها تا پایان امسال به اتمام نرسد اما اقدامات اولیه آنها آغاز شده است.

تالاب چغاخور تالابی در شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری است. تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحتی حدود 2300هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی قرار دارد.این تالاب در مسیر جاده شهرکرد - خوزستان قرار گرفته و از شهر کرد 65کیلومتر فاصله دارد و پرندگان زیادی را در خود جای داده است. ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است.

تالاب میقان هم در استان مرکزی و در 15کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوود‌آباد قرار گرفته است. در سال‌های با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سال‌های کم آبی عموما سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید. وسعت این تالاب حدود 25هزار هکتار است و سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر ازجمله گونه‌های نادر را در خود جای می‌دهد.

اما تالاب زریوار در فاصله 3کیلومتری غرب شهر مریوان که در کردستان واقع شده از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. از پوشش گیاهی این تالاب می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای همچون گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف 7بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این‌گونه‌ها در دریاچه یافت نمی‌شوند)، ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و فیتوفاک از آبزیان این تالاب هستند.

 

کد خبر 255096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز