همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۴۵ درصد از سطح دریاچه فصلی تالاب میقان اراک در بهار امسال آبگیری شده است.

۴۵ درصد از سطح دریاچه فصلی تالاب میقان اراک آبگیری شد

به گزارش ايرنا، محمد کلاته روز دوشنبه گفت: زمستان پارسال به دلیل بهبود وضعیت بارندگی، سطح دریاچه تالاب کویری میقان اراک تا حدود 90 درصد نیز آبگیری شد.

وی بیان کرد: هم اکنون سطح آب این دریاچه فصلی پایین است و به دلیل جاده‌ای که توسط شرکت املاح معدنی ایران در این منطقه ایجاد شده و تالاب را دو قسمت کرده، سمت چپ این دریاچه خشک شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار سال جاری این نهاد، احیاء تالاب میقان و افزایش حقابه تالاب از پساب تصفیه‌خانه اراک است.

کلاته اظهار کرد: سهم حقابه فعلی تالاب از این پساب روزانه 200 لیتر در ثانیه است که انتظار است در سال جاری به روزانه دو هزار لیتر در ثانیه افزایش یابد.

وی گفت: در چند روز گذشته 50 هکتار قره‌داغ در اراضی تالاب میقان اراک به منظور جلوگیری از گرد و خاک و ریزگردهای این منطقه کاشته شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: کاشت قره‌داغ در این منطقه نقش موثری در کاهش گرد و غبار و آلودگی هوا دارد و در صورت تامین اعتبار، سطح کشت قره‌داغ در این منطقه افزایش بیش‌تری می‌یابد.

دریاچه تالاب میقان اراک با حدود 12 هزار هکتار، از هشت رودخانه و مسیل حوزه آبریز قره کهریز شامل شیروان، امان آباد، شهراب فرمهین، نوازن، گیلی، مودر، ساروق و قره‌چای مشروب می‌شود و در دهه اخیر که بارش‌ها کاهش محسوسی داشته، میزان آبگیری آن نیز کاهش یافته است.

تالاب کویری میقان اراک از زیستگاه‌های مهم پرندگان است که در 15 کیلومتری شمال شرقی کلانشهر اراک واقع شده و 16 درصد از پرندگان کشور و 52 گونه گیاهی و تنوع زیستی در این عرصه شناسایی شده است.

تالاب کویری میقان اراک از زیستگاه‌های مهم پرندگان کشور و جزء 10 منطقه تالابی مهم ایران است.

کد خبر 330202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha