یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارندگی‌های هفته گذشته علاوه بر تلطیف هوا، حیات دوباره به تالاب‌های استان بخشیده و این ظرفیت‌های عظیم گردشگری و زیست محیطی جان تازه گرفته‌اند.

جوشش حیات در تالاب‌های لرستان

تالاب‌های لرستان به عنوان زیستگاهی مناسب برای انواع آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر از جمله جاذبه‌های طبیعی این استان هستند كه در فصل بارندگی زیبایی خاصی به منطقه می‌دهند.

تالاب‌ها از مهم‌ترین محیط‌های طبیعی برای تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب برای مناطق كشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و كاهش بلایای طبیعی و به ویژه سیلاب هستند.

این اكوسیستم‌های آبی در راستای تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب و برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی جایگاه ارزشمندی دارند.

تالاب‌های لرستان با وسعتی بیش از دو هزار هكتار مكان و زیستگاه مناسبی برای زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر و همین طور انواع آبزی است.

در میان تالاب‌های این استان تالاب‌های یازده گانه شهرستان پلدختر به عنوان شهر تالاب‌ها مكان گردشگری منحصر به فرد است.

وسعت این تالاب‌ها یا به اصطلاح "گری‌ها" بالغ بر 45 هكتار است كه "گری جمجمه" بزرگ‌ترین و "گری سیه" كوچك‌ترین آن‌ها است و همگی به جز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردارند و هرگز خشك نمی‌شوند.

"گری پا به نار" و "گری تاف" كنار هم قرار گرفته و "گری كبود" حالتی شبیه جزیره به خود گرفته و "گری جمجمه" به معنای جنبان كه حالت تحرك دارد.

آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمك، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب‌های این منطقه مناظر دل فریب و چشم‌نوازی را به وجود آورده‌اند.

در جنوب شرقی شهرستان بروجرد نیز تالابی به نام بیشه دالان وجود دارد كه زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی است.

در شهرستان دورود نیز تالاب‌هایی وجود دارد كه در زمان حاضر میزبان پرندگان مهاجری همچون فلامینگوست.

تغییر كاربری این ظرفیت‌های غنی طبیعی و گردشگری به اراضی كشاورزی در سال‌های اخیر موجب شده تا با وجود تكرار پدیده گرد و غبار، تالاب‌ها به عنوان شریان‌های اصلی حیات در این استان مورد نیاز باشند.

مدیركل محیط زیست لرستان با تاكید بر لزوم احیای تالاب‌های استان افزود: تالاب‌ها مواهب الهی هستند كه هیچگونه جایگزینی در طبیعت ندارند و ارزش اكولوژیكی آن‌ها بیش از جنگل و اراضی كشاورزی است.

مهرداد فتحی بیرانوند بیان كرد: تالاب گری بلمك پلدختر یكی از مهم‌ترین تالاب‌های این استان است كه به منظور احیای آن با مسئولان سازمان محیط زیست پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به این كه ارزش اكولوژیكی یك هكتار تالاب با 10 هكتار جنگل و 200 هكتار اراضی كشاورزی برابر است افزود: در سال‌های گذشته با توجه به خشكسالی‌های اخیر تالاب‌ها وضعیت مطلوبی نداشتند و این در حالی است كه خوشبختانه با توجه بارندگی‌های اخیر وضعیت تالاب‌های استان رو به بهبود است.

فتحی بیرانوند اضافه كرد: در طی بارندگی‌های اخیر در مدت 90 ساعت چهار میلیون متر مكعب بارش در استان ثبت شد كه تاثیر مستقیمی بر تالاب‌های استان داشت.

وی با بیان این كه با توجه به خشكسالی‌های چند سال اخیرموضوع تالاب‌ها باید در دستور كار مسئولان قرارگیرد و سیاست‌گذاری‌های مناسبی برای آنها اتخاذ شود اظهار كرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت كلیه تالاب‌های استان نسبت به سال‌های گذشته به ویژه پارسال مناسب است.

مدیركل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در حال حاضر تالاب‌های 11گانه پلدختر آبگیری شده و 350 هكتار از 600 هكتار تالاب گوری بلمك نیز آبگیری شده است.

وی با اشاره به این كه خوشبختانه تا پایان سال به دلیل بارندگی كافی وضعیت تالاب‌ها مناسب است بیان كرد: تمهیدات لازم برای حفظ و نگه‌داری شرایط مناسب تالاب‌های استان انجام شده و علاوه بر این كه مطالعات حق‌آبه تالاب‌ها و حریم حقوقی آن‌ها در دست اقدام است پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های پلدختر، بیشه دالان نیز احداث می‌شود.

وی اظهار كرد: همچنین در صورت تامین اعتبار عملیات‌های آبخیزداری تالاب‌های استان به وِیژه در منطقه دریاچه گهردر سال جاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا تبدیل تالاب‌های 11 گانه به منطقه حفاظت شده پرندگان مهاجر و گرفتن مجوزاز شورای عالی محیط زیست در دستوركار قرار دارد.

کد خبر 331612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha