همشهری آنلاین: رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که جنگل تراشی علت سیلاب اخیر در استان مازندران بوده است، گفت: تا زمانی که اراده‌ای برای مقابله با تغییر اراضی کشور وجود نداشته باشد، وقوع چنین بلایایی دور از انتظار نیست.

جنگل تراشی، عامل جاری شدن سیلاب

به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش با یادآوری سیل اخیر استان مازندران و خسارت‌های ناشی از آن گفت: علت اصلی بروز سیل و کشته و زخمی شدن هموطنان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل‌ها در این نواحی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از عوامل موثر در فرسایش خاک و بروز سیلاب، جنگل تراشی و اختصاص اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی و همچنین ساخت وسازها در اراضی جلگه‌ای و کشاورزی است.

تابش با بیان این که مراتع و جنگل‌ها مانند اسفنج خاصیت جذب آب‌های روان را دارند، گفت: وقتی این مراتع و جنگل‌ها از بین بروند دیگر سطحی نمی‌ماند که مانند اسفنج بتواند از جاری شدن سیلاب جلوگیری کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید با کاشت مصنوعی و تجدید حیات طبیعی به ماندگاری محیط زیست کمک کنیم و مانع از نابودی 12 میلیون هکتار میراث جنگلی شویم.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس همچنین با بیان این که نباید به مراتع تنها به عنوان مکانی برای تامین علوفه نگریسته شود، افزود: توجه به مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری آنها یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع سیلاب است.

تابش با یادآوری برنامه‌های دولت و سازمان جنگل‌ها برای مقابله با جنگل زدایی و تغییر اراضی کشاورزی، گفت: دولت به انجام وظیفه خود در قبال حفاظت از حیات طبیعی و محیط زیست عمل کرده است.

وی افزود: اکنون نمایندگان مجلس و قضات دادگستری در مقام ایفای مسئولیت خود باید به مقابله با زمین خواری‌ها و جنگل تراشی‌ها بپردازند و برای ترغیب و تشویق مردم به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن کمک کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار داشت: ما نباید کمک حال جنگل تراش‌ها و ساختمان سازی‌هایی که از رانت‌های چند هزار میلیاردی استفاده می‌کنند، باشیم.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر مجموعه مسوولان و عوامل دست اندر کار امر در حفاظت از جنگل‌ها دست در دست هم دهند می‌توان جلوی پدیده جنگل تراشی را گرفت و از محیط زیست صیانت کرد.

کد خبر 262235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha