همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری جنگل‌ها و مراتع را از سرمایه‌های ملی و پراهمیت کشور دانست و گفت: رسیدگی به جنگل‌ها و مراتع کشور و جلوگیری از آسیب و خسارت به این سرمایه‌های ملی از اولویت‌های دولت است و باید این موضوع را با حساسیت ویژه دنبال و اعتبارات مورد نیاز آن را تامین کنیم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور با استقبال از حساسیت رسانه‌ها و افکار عمومی نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور اظهار داشت: باید موضوع آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور را به عنوان یک اولویت ویژه دنبال کنیم.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این جلسه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان‌های مرتبط، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این سازمان‌ها تاکنون اقدامات خوبی انجام داده‌اند و از آمادگی بیش‌تری برای جلوگیری از بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور برخوردارند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: البته در این زمینه کمبودها و محدودیت‌هایی نیز در بخش اعتبارات و تجهیزات وجود دارد که انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تدابیر لازم را برای رفع این محدودیت‌ها اتخاذ کند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان در نیروهای مسلح برای کمک به اطفاء حریق و جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور، از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست حداکثر زمینه همکاری نیروهای مسلح با سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص جنگل‌ها و مراتع کشور را فراهم کند.

وی از رییس سازمان مدیریت بحران کل کشور نیز خواست جلسه‌ای در این زمینه با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار و طرح جامعی برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور تدوین کنند تا وظایف هر استان و هر دستگاه در این طرح مشخص باشد.

معاون اول رییس جمهوری بر لزوم تجهیز ناوگان زمینی برای اطفاء حریق و مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد و از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست در خصوص پشتیبانی هوایی اطفاء حریق نیز برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: لازم است طرحی جامع برای پوشش هوایی جهت اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع با محوریت وزارت دفاع تدوین شود به گونه‌ای که این طرح در یک دوره زمانی مشخص به اجرا درآید.

در این جلسه که وزیر جهاد کشاورزی، روسای چهار سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مدیریت بحران و هواشناسی و معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند نمایندگان این چهار سازمان گزارش‌هایی از علل آتش‌سوزی جنگل‌ها، عوامل عمده تهدیدکننده منابع طبیعی کشور، میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طی سال‌های 82 الی 93، عوامل انسانی و طبیعی بروز حریق ارائه کردند.

در ادامه این نشست اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز حوادث و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور و نیز چالش‌های پیش روی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد جلساتی برای تدوین طرحی جامع در این زمینه با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط تشکیل شود.

کد خبر 299280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha