همشهری آنلاین: معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در یک دهه گذشته، یک دهم درصد از جنگل‌های ایران به دلیل آتش‌سوزی‌ها و عملیات‌های عمرانی از بین رفته که نشان‌دهنده مدیریت خوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حفاظت از این منابع است.

یک دهم درصد جنگل‌های ایران در یک دهه گذشته از بین رفت

به گزارش ایرنا، زهره مظاهری روز چهارشنبه در افتتاحیه نشست ملی سازمان‌های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز در کاهش مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست کمک‌های ویژه‌ای داشتند که این امر به تنوع زیستی و پایداری و گسترش اکوسیستم کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال 2009 در دانشگاه استکهلم و دانشگاه استرالیا تحقیقاتی صورت گرفت که از بین 9 شاخص، بحث تغییر اقلیم و تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در تغییرات اقلیم، دی اکسید کربن حرف اول را می‌زند و سبب شده نه تنها جنگل‌ها بلکه کره زمین نیز آسیب ببیند و در مرزهای سیاره‌ای از 350 پی. پی. ام امروز به بیش از 400 پی. پی. ام رسیده‌ایم.

  • سمنان سومین استان بیابانی کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این مراسم گفت: استان سمنان با پنج میلیون و 200 هزار هکتار بیابان پس از کرمان و اصفهان بیش‌ترین مساحت بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.

علی نقی حیدریان افزود: مساحت بیابانی سمنان 55 درصد خاک این استان و 16 درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد.

وی درباره وضعیت جنگل‌های این استان نیز گفت: 352 هزار هکتار مساحت جنگلی سمنان است که چهار درصد مساحت استان و 25 صدم درصد جنگل‌های کشور است.

وی اضافه کرد: از این میزان جنگل، 58 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ (جنگل ابر و جنگل رودبارک)، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

وی با بیان این که این استان مراتع درجه یک ندارد، گفت: 211 هزار هکتار مرتع درجه دو و سه میلیون و 530 هزار هکتار مرتع درجه سه در این استان موجود است که یک میلیون هکتار آن مناطق ییلاقی و 2 میلیون و 740 هزار هکتار آن مناطق قشلاقی این استان است.

وی، مساحت کل استان سمنان را 9.7 میلیون هکتار برشمرد و گفت: 198 هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که تحت فرسایش بادی قرار دارد.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم استراتژی مدیریت جامع حوزه آبخیر و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت مردم را مورد تائید قرار داده است و براساس تجربه در جلب مشارکت مردمی تشکل‌ها و حوزه‌های مردم نهاد اقدام کرده است.

کد خبر 314531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha