همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر جنگل‌د‌اری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی این سازمان مساحت دقیق جنگل‌های شمال ایران یک میلیون و ۹۶۷ هزار و ۳۱۵ هکتار برآورد شده است.

مساحت دقیق جنگل‌های شمال ایران یک میلیون و ۹۶۷ هزار هکتار اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، سید وجیه‌اله موسوی اظهار داشت: البته این آمار بدون در نظر گرفتن درختچه‌زارهای پراکنده محاسبه شده است.

یکی از بهترین نوع جنگل‌های دنیا در نواحی شمال ایران از مرز آستارا در استان گیلان تا مرز گیلداغی در استان گلستان خودنمایی می‌کند.

وی یادآور شد: ۹۵۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، معادل ۴۹ درصد از جنگل‌های هیرکانی، تحت پوشش طرح‌های جنگل‌داری است.

این طرح‌های جنگل‌داری به همت ۵۴ مجری شامل ۲۸ مجری خصوصی و ۱۲ مجری تعاونی و ۱۴ مجری دولتی اداره می‌شود.

موسوی گفت: با توجه به تغییر رویکرد مدیریتی در جنگل‌های هیرکانی که بر اساس آن، برداشت چوب از این جنگل‌ها به شدت کاهش می‌یابد، تهیه طرح‌های جنگل‌داری و همچنین تهیه طرح‌های تجدیدنظر هم اکنون متوقف شده است.

  • طرح‌های جنگل‌داری بدون توجه به اکوسیستم جنگل، به درختان جنگل به چشم پول نگاه می‌کنند

طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در تاریخ ۹۴/۳/۲۴ توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است و بررسی این طرح بدون قید فوریت در دستور کار عادی مجلس قرار گرفته است. در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

متاسفانه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیش از آن که تفکر حفاظتی نسبت به عرصه‌های طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع وجود داشته باشد، تفکر بهره‌برداری و سودآوری از جنگل‌ها و مراتع کشور جاری است.

تفکرات جنگلداری بدون توجه به آسیبی که بهره‌برداری به اکوسیستم و زیستمندان جنگل وارد می‌کند صرفا به جنگل و درختان موجود در آن به چشم پول نگاه می‌کند.

در راستای همین نوع نگرش، برخی متخصصین سودجو که منافعشان در طراحی و اجرای طرح‌های جنگلداری نهفته است، از طرح‌های جنگلداری دفاع و با طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مخالفت می‌کنند.

کد خبر 313293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha