همشهری آنلاین: سوسک‌های چوب‌خوار با مهاجرات دارکوب‌های سرخ از منطقه زاگرس دمار از جنگل‌ها درآورده‌اند که فقط یک مورد آن خشک شدن ۱۸ میلیون درخت بلوط و بنه است.

بلوط

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به مشکل 30 درصدی خشکیدگی رویشگاه شش میلیون هکتاری زاگرس به تشریح عوامل تشدیدکننده این مساله پرداخت.

محمد درویش  با بیان اینکه بیشترین مشکلی که در رشته کوه‌های زاگرس در غرب کشور داریم خاص استان گیلان است، گفت: به طور متوسط حدود 30 درصد از رویشگاه شش میلیون هکتاری در زاگرس با مشکل خشکیدگی روبرو است اما در استان ایلام این رقم بیش از 50 درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل خشکیدگی درختان، مهاجرت پرنده‌ای به نام «دارکوب سرسرخ» یا دارکوب باغی در آن منطقه است، اظهار کرد: این پرنده به دلیل وجود دام، سگ‌های گله و کشاورزی، امنیت غذایی خود را از دست داده و به هر دلیل از منطقه مهاجرت کرده است . این مساله باعث شده تا سوسک‌های چوب‌خوار منطقه اجازه بلوغ پیدا کرده و دمار از روزگار جنگل‌های زاگرس در منطقه ایلام در آورند.

وی با بیان اینکه «بیماری لورانتوس» نیز به شدت میزان پوشش‌ گیاهی را در منطقه تهدید می‌کند، افزود: عوامل دیگری چون «گلازنی» که مقدار فراوانی از تاج پوشش گیاهان را برای تامین نیازهای گرمایشی قطع می‌کند عامل تشدیدکننده این شرایط است که در کنار عواملی چون خشکسالی و ریزگردهایی که سوراخ برگ‌ها را می‌گیرد همگی باعث ایجاد بحران جدی در غرب کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه این شرایط و عوامل باعث خشک شدن 18 میلیون درخت بلوط و بنه شده است، افزود: سدسازی‌ها و طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای، جاده‌سازی‌ها و تونل‌سازی‌ها نیز این مساله را تشدید می‌کند.

درویش در پایان خاطرنشان کرد: همچنین استقرار غلط شهرک‌های صنعتی در غرب کشور پدیده خشکیدگی بلوط‌ها را تشدید می‌کند.

کد خبر 313510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha