همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان وضعیت محیط زیست کشور را بحرانی خواند و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است.

مهرداد فتحی بیرانوند

به گزارش ایرنا، "مهرداد فتحی بیرانوند" روز سه‌شنبه در نخستین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست لرستان افزود: جنگل‌های زاگرس از 12 میلیون هکتار به 6 میلیون هکتار جنگل ناسالم و بیمار کاهش یافته است.

وی با بیان این که این درختان در معرض نابودی و خطر قرار دارند، اظهار کرد: بدون جنگل‌های زاگرس حیات در ایران دچار مشکل است چرا که زندگی دوسوم جمعیت کشور به این جنگل‌ها وابسته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: موضوع محیط زیست باید هم راستا با زندگی مردم باشد و در این راستا باید فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: فرهنگ‌سازی بسیاری از مشکلات محیط زیست را رفع می‌کند و مردم در حمایت از محیط زیست و ضرورت حراست از آن سهیم خواهند شد.

"فتحی بیرانوند" افزود: ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط 200 هزار دلار است و درصورت فرهنگ‌سازی این سرمایه‌ها به راحتی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: امروزه با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی، مردم به اهمیت محیط زیست و ارتباط مستقیم با زندگی آشنا شده‌اند ولی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در حال حاضر طبیعت توسط بشر درحال استثمار است و 3.5 برابر حد نیاز از آن استفاده می‌شود.

وضعیت محیط زیست در سطح جهان بحرانی است و موضوع محیط زیست فراگیر و همه جانبه است.

وی گفت: پارسال برای نخستین بار در دنیا 200 کشور برنامه کوپ 21 را به دلیل بحث گرمای کره زمین انجام دادند.

"فتحی بیرانوند" با بیان این که گرمای کره زمین به واسطه گازهای گلخانه‌ای 1.5 درجه افزایش یافته است، افزود: با این افزایش دما ناهنجاری‌های بسیاری ایجاد شده است.

وی با بیان این که ریزگردها سلامت و زندگی بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است، ادامه داد: در حال حاضر شرایط نامساعد زیست محیطی در سطح کشور وجود دارد که ریزگردها نمونه‌ای از این مشکلات هستند.

وی گفت: کاهش منابع آب شیرین، مشکلات جنگل‌های زاگرس و کاهش آنها به دلیل مشکلات زیست محیطی است.

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است.

مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌‌شوند.

کد خبر 352166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha