همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری گفت: استان با توجه به وجود عوامل مختلفی هم‌چون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی را به نسبت دیگر استان‌ها دارد.

 ۱۴ گونه گیاهی در چهار محال و بختیاری، در معرض خطر انقراض

به گزارش ايسنا، "شهرام احمدی" با اشاره به 5 کانون عمده جنگلی در استان افزود: 20 درصد مساحت استان جنگل است و 5.2 درصد مساحت جنگل‌های کشور در این استان است.

وی وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، خشکسالی، قاچاق گونه‌های در معرض خطر، قطع درختان به‌منظور تهیه هیزم و زغال و آلودگی هوا ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی را از عوامل مهم تخریب در جنگل‌ها برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، در زمینه تراکم زیاد گونه‌های گیاهی و جانوری استان گفت: استان به ‌علت داشتن حدود 87 درصد اکوسیستم کوهستانی، وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و متوسط 28.3 درصد گونه بومی در میلیون هکتار بالاترین میزان گونه‌های بومی ایران را دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از 1500 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

احمدی با بیان این‌ که 14 گونه گیاهی استان در معرض خطر انقراض هستند، گفت: گونه‌های گل نرگس گونه تازتا، کرفس کوهی، کرفس سفید، مرزه کلاری و لاله واژگون زاگرسی با یک درجه حفاظت بالاتر در طبقه EN (احتمال بالای انقراض) و چشم ونوس، بومادران بختیاری، موسیر، رازیانه کوهی غشائی، باریچه، آنقوزه، عروس سنگ زردکوهی، عروس سنگ زاگرسی و زرین گیاه با یک درجه حفاظتی پائین‌تر در طبقه VU (احتمال بالای تهدید و در خطر بودن) هستند.

وی گونه "مرزه کلاری" با سطح وسعت کمتر از 500 متر مربع را از گونه‌های بومی استان دانست به طوری‌که این گونه در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نشده است.

به گفته وی، تاکنون بیش از 8000 گونه گیاهی در ایران شناسایی شده‌اند که قریب 1500 گونه آن در طبیعت بختیاری شناسایی و ثبت شده است.

کد خبر 311586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha