چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان محیط زیست در بریتانیا مدعی شده‌اند که کهن‌ترین درختِ اسکاتلند پس از ۵۰۰۰ سال در حال تغییر جنسیت است.

درخت پیر اسکاتلندی

به گزارش ایسنا،‌ صدها سال است که جنسیت نر این درخت سرخدار به ثبت رسیده به این مفهوم که گرده تولید می‌کند در حالی که سرخدار ماده، میوه قرمز رنگی تولید می‌کند. اما در یک پدیده بسیار نادر که کارشناسان را سردرگم کرده، این درخت شروع به پراکندن دانه‌های قرمز کرده و نشان می‌دهد بخشی از این درخت در حال تغییر جنسیت است.

«ماکس کولمان» از باغ گیاه شناسی سلطنتی ادینبورگ که سه میوه قرمز این درخت را روی آن مشاهده کرده گفت: این پدیده از فشارهای زیست‌محیطی ناشی می‌شود. این اتفاقی نادر و غیرمعمول است که فرآیند آن کاملا شناسایی نشده است.

به گفته متخصصان، تغییر در تعادل ترکیب‌های هورمون‌مانند موجب این تغییر جنسیتی شده است.

کولمان همچنین افزود:‌ این درخت از جهات دیگر سالم است اما برای شناسایی تغییرات بیشتر، کنترل دقیق‌تر مورد نیاز است.

وی گفت: سرخدارها به طور معمول نر یا ماده هستند و در پاییز و زمستان تولیدمثل در آن‌ها به طور کلی راحت انجام می‌شود. جنس نر دارای ساختارهای کروی کوچک است که به هنگام تکثیر، گرده می‌پراکند. همچنین جنس ماده آن از فصل پاییز میوه‌های قرمز را نگه داشته و تا زمستان حفظ می‌کند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته کولمان آنچه تعجب آور بوده این است که در این درخت نر تعدادی میوه قرمز که ویژگی جنس ماده است مشاهده شده در حالیکه مابقی بخش‌های این گیاه کاملا نر است.

کد خبر 312673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha