همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ ثابت کردند می‌توان درون یک گیاه مدار الکتریکی خلق کرد.

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان براي اولين‌بار موفق شدند الكترونيك‌ها را درون سيستم آوندي گياهان زنده ايجاد كنند تا به اين شكل بتوانند فرايند فتوسنتز را به برق تبديل كنند.

دانشمندان سوئدي دانشگاه لينكوپينگ يك گل رز را با قرار دادن درون محلولي حاوي پليمرهاي محلول كه از قابليت هدايت الكتريكي برخوردار بودند، توانستند درون آوند‌هاي گل مدارهاي الكتريكي ايجاد كنند.

گل رز

با مكيده شدن محلول توسط آوند‌هاي گل رز، مواد الكتريكي نيز وارد بدن گل شده و با ساختار زيستي آن پيوند خورد. اين تكنيك مشابه شيوه‌اي است كه از آن براي رنگ‌آميزي گل‌ها استفاده مي‌شود.

پليمر به شكلي طراحي شده تا زماني كه به درون بدن گل كشيده مي‌شود، خود را با كمك يون‌هاي موجود در گل به شكل يك كابل سازماندهي كند و دانشمندان با استفاده از اين كابل نشان دادند مي‌توان درون بدن يك گل زنده مدار الكتريكي ايجاد كرد.

محققان مي‌گويند با استفاده از اين تكنيك مي‌توان حسگرهايي را درون گياهان كار گذاشت تا از انرژي ايجاد شده در كلروفيل آنها براي ايجاد آنتن‌هايي سبز يا توليد موادي جديد استفاده كرد.

گياهان ارگانيزم‌هايي پيچيده هستند كه براي انجام فعاليت‌هاي روزانه خود بر نقل و انتقالات سيگنال‌هاي يوني و هورمون‌ها اتكا دارند. كنترل كردن مسيرهاي شيميايي درون گياهان مي‌تواند مسير توليد سلول‌هاي سوختي مبتني بر فتوسنتز و تجهيزاتي كه عملكرد دروني گياهان را تنظيم مي‌كنند تا بتوان مولكول‌هاي مهم و حياتي مورد نياز در پزشكي را سريعتر ايجاد كرد،‌ هموار خواهد ساخت. 

محققان همچنين نوعي خاص از مواد الكترونيكي را وارد برگ گياهان زنده ساخته‌اند كه برگ‌ها را درخشان ساخته و با تغيير ولتاژ مي‌توان رنگ آنها را تغيير داد.

کد خبر 314553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha