رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه میزان بهره‌برداری از جنگل‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است، گفت: در حال حاضر تنها ۱۰درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌ها تأمین می‌شود.

خداكرم جلالي در همايش پايداري جنگل و صنعت افزود: نياز سالانه چوب كشور 6/5ميليون مترمكعب است كه با توجه به واحد‌هاي درحال احداث صنايع تا افق 1404، اين ميزان مصرف به 13ميليون مترمكعب مي‌رسد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، جلالي كاهش جنگل‌هاي جهان از 8ميليارد هكتار به 4ميليارد هكتار را فاجعه بزرگ خواند و گفت: بخش عمده اين اتفاق به‌خاطرعدم‌همزيستي مسالمت‌آميز صنعت با جنگل بوده است.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري تصريح كرد: براساس ارزيابي‌هاي بين‌المللي و آخرين گزارش شاخص عملكرد زيست‌محيطي (اي‌پي‌آي) ايران با داشتن نمره 84 از 100، رتبه شانزدهم از نظر حفاظت از جنگل‌ها را در دنيا داراست. آنطور كه جلالي مي‌گويد: ميزان تخريب جنگل‌ها درجهان 3/8 درصد است اما اين ميزان در ايران 1/0درصد است كه اين رقم را هم بايد كاهش دهيم.

مسئول اول منابع طبيعي كشور اضافه كرد: در اجراي طرح‌هاي جنگلداري نمره قابل‌قبولي داريم و در هر نقطه از جنگل كه اين طرح اجرايي شده، پايداري و شادابي جنگل مشهود است؛ البته اين به‌اين معنا نيست كه نارسايي وجود ندارد بلكه بايد به سمتي حركت كنيم كه روند موجود اصلاح شود. جلالي آمار زراعت چوب در كشور را 220هزار هكتار عنوان كرد و افزود: براي كمك به پايداري جنگل 76درصد از نيازهاي چوبي كشور از اين حوزه تأمين مي‌شود.

رئيس سازمان جنگل‌ها با بيان اينكه بايد انگيزه‌هاي لازم براي توليد‌كنندگان زراعت چوب فراهم شود، خواستار تعامل بيشتر صنايع و معادن با سازمان جنگل‌ها و انجمن ملي صنوبر شد. رئيس سازمان جنگل‌ها اظهار كرد: در قضيه پايداري جنگل و صنايع، اولويت پايداري با جنگل است و نياز‌هاي صنعت را مي‌توان با واردات برطرف كرد.

وي با اشاره به اينكه نبايد نيازچوبي صنايع منوط به بهره‌بر‌داري از جنگل شود، گفت: در اجراي ماده 2وزارت جهادكشاورزي و به تبع آن سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف است براساس شاخص‌هايي همچون وسعت و سرانه جنگل، مسائل اجتماعي و اقتصادي، تنوع اكولوژيكي و ارزش‌هاي زيست‌محيطي از جنگل‌ها بهره‌برداري كند. خداكرم جلالي خاطرنشان كرد: مديريت در جنگل تعطيل‌پذير نيست و براساس شاخص‌هاي تعيين‌شده، بهره‌برداري از جنگل‌ها به شيوه نزديك به طبيعت انجام مي‌شود و با توجه به داده‌ها، درهر نقطه‌اي از جنگل كه نبايد بهره‌برداري شود، بهره‌برداري در آن نقطه به كلي ممنوع اعلام مي‌شود.

کد خبر 322086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha