همشهری آنلاین: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۹۸ درصد آتش سوزی جنگل‌ها در کشور عامل انسانی دارد هشدار داد: در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا و افزایش سفر ها موارد آتش سوزی بیشتر خواهد شد.

۹۸ درصد آتش سوزی در جنگل‌ها عامل انسانی دارد

به گزارش ایرنا، اسماعیل کهرم اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا، شاهد بروز آتش سوزی در جنگل‌های کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل‌های کشور به چند دلیل رخ می‌دهد که یکی از آن طبیعی است توضیح داد: به این معنا که دانه‌های شبنم در سر شاخه‌ها جمع می‌شود و با تابش نور خورشید و تابیدن آن بر روی علف‌های خشک کف جنگل مانند ذره بین عمل کرده که دراین صورت حرارت ایجاد می‌شود و آتش سوزی بروز می‌کند.

وی تاکید کرد: اما متاسفانه بیشترین علت آتش سوزی در جنگل‌های ایران عمدی است برخی افراد که منازل و مزارع‌شان در حاشیه جنگل است برای وسعت بخشیدن به حیات و مزارع‌شان جنگل‌های اطراف را آتش می‌زنند.

کهرم افزود: همچنین برخی افراد برای تفریح وارد جنگل می‌شوند و آتش برپا می‌کنند که متاسفانه زمان بازگشت از جنگل، آتش را کاملا خاموش نمی‌کنند و وزش باد موجب گسترش آتش در جنگل می‌شود اما برخی افراد هم هستند که بر اثر سهل انگاری موجب آتش سوزی می‌شوند.

وی گفت: 12 میلیون هکتار جنگل در شمال کشور و بیش از 4 میلیون هکتار در منطقه زاگرس وجود دارد و بقیه جنگل‌ها در کشور زیاد وسیع نیستند و مانند لکه می‌مانند که با همین وسعت کم جنگل در کشور سال گذشته 400 مورد آتش سوزی در جنگل‌های شمال و بیش از 700 مورد آتش سوزی در جنگل‌های کردستان در منطقه زاگرس اتفاق افتاده است.

کهرم ادامه داد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است بنابراین جنگل در آن از اهمیت زیادی برخوردار است اما متاسفانه آنطور که باید به این اکوسیستم بها داده نمی‌شود در حالی که در کشوری مانند سوییس که تمام بخش‌های آن جنگل و دریاچه است روشن کردن حتی یک کبریت در برخی از استان‌های جنگلی آن جرم محسوب می‌شود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این در حالی است که در ایران ارزشی برای جنگل قائل نیستیم و به راحتی آن را از بین می‌بریم، به عنوان مثال سال گذشته در جنگل جهان نما در حوالی پارک ملی گلستان محدوده‌ای به وسعت 400 هکتار آتش گرفت و سوخت که یکی از مسوولان بعد از این واقعه اعلام کرد ˈ اشکالی ندارد اتفاقی است که افتاده ˈ ، متاسفانه تا زمانی که نگاه‌ها این گونه باشد هیچ امیدی به حفظ جنگل در کشور نخواهد بود.

روز اول تیر ماه نیز 50 هکتار از منظقه حفاظت شده پارک ملی گلستان در آتش سوخت. براساس اعلام مدیریت بحران استان گلستان، عامل انسانی مهمترین دلیل این آتش سوزی بود. دراین آتش سوزی دو گونه گیاهی مهم منطقه درختچه‌های بیشه زاری ˈ کرکو و سیاه تلوˈ به شدت لطمه دید. علاوه براین وجود جاده عبوری در میان جنگل گلستان سبب شده تا عوامل انسانی مهمترین عامل وقوع آتش سوزی دراین محدوده باشد.

پارک ملی 90 هزار هکتاری گلستان در شرق استان و حدفاصل استان‌های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

کهرم با اشاره به این موارد تاکید کرد: باید قوانین سخت گیرانه‌تری برای حفظ جنگل‌ها در کشور داشته باشیم، البته سازمان حفاظت محیط زیست متولی جنگل‌ها نیست بلکه سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری متولی این امر است.

کهرم درباره تجهیزات اطفای حریق جنگل‌ها در کشور گفت: متاسفانه تجهیزات اطفای حریق جنگل‌ها در کشور جوابگوی نیاز نیست و دولت باید ایستگاه‌های آتش نشانی احداث و آنها را به هلی کوپتر اطفای حریق مجهز کند.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط برای اطفای حریق از شاخه‌های تازه بید استفاده می‌شود گفت: باید تلاش کنیم امکانات و تجهیزات به روز شود اما در صورت لزوم می‌توان از ظرفیت‌های بین المللی و کشورهای همسایه استفاده کرد.

به گفته وی 3 سال پیش آتش سوزی بزرگی در روسیه رخ داد که برای اطفای آن از آمریکا درخواست کمک کردند.

کد خبر 263502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha