شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال سالانه به کمتر از یک میلیون مترمکعب چوب کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که به اراک سفر کرده است با اعلام این خبر به ایسنا گفت که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور با هدف بهبود شرایط این رویشگاه‌ها محدود می‌شود.

خداکرم جلالی در بخشی از گفته‌های خود نسبت به ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط‌زیست هشدار داد و گفت که ادغام سازمان جنگل‌ها با محیط‌زیست مضرات زیادی به‌دنبال دارد و به‌رغم اینکه گفته می‌شود این ادغام صرفه‌جویی اقتصادی در پی دارد، موجب کاهش راندمان در انجام امور هر یک از این دو سازمان خواهد شد.

به گفته جلالی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یک سازمان اجرایی است که به‌منظور حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری پایدار منابع طبیعی انجام وظیفه می‌کند درحالی‌که سازمان محیط‌زیست یک دستگاه نظارتی است و وظیفه آن سنجش و پایش شاخص‌های زیست‌محیطی در کشور است.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه نمی‌شود سازمانی نظارتی را در سازمانی که وظایف اجرایی دارد ادغام کرد، گفت که این دو سازمان، وظایف جداگانه‌ای داشته و در ابعاد مختلف اجرایی و نظارتی فعالیت کرده و هم‌پوشانی نیز ندارند از این رو، بهتر است که کماکان به‌صورت جداگانه اداره شوند.

طرح ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان حفاظت محیط‌زیست طی دهه اخیر بارها مطرح شده اما هر بار منتقدان و صاحب‌نظران دلسوز منابع طبیعی با هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار آن مانع از اجرای این طرح شده‌اند. سال گذشته نیز شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اجرای این طرح پافشاری کردند اما انتقادات مشفقانه کارشناسان آنها را از پیگیری طرح منصرف کرد.

 

کد خبر 259568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز