همشهری آنلاین: مشاور پژوهشی و فناوری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سالانه ۱۰۰ هزار هکتار جنگل در کشور از بین می‌رود که اگر به همین روال ادامه یابد قطعا جبران آن ممکن نخواهد بود.

سالانه ۱۰۰ هزار هکتار جنگل در کشور از بین می‌رود

به گزارش ایرنا ، مجید عباسپور در نوزدهمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و نهمین جشنواره توسعه سبز در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: وضعیت زیست محیطی کشور ما مناسب نیست. رتبه زیست محیطی ایران در 10 سال گذشته تاکنون از جایگاه 56 جهانی به 134 تنزل یافته است که امیدوارم با رویکرد جدید دولت یازدهم این رتبه معکوس شود.

امروز کشور با چالش‌های زیست محیط زیادی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه و بسیاری از تالاب‌ها، از بین رفتن جنگل‌ها، نابودی گونه‌های زیستی، آلودگی دریاها و آلودگی هوا مواجه است که باید تلاش کنیم در برنامه ششم توسعه به این موارد توجه ویژه‌ای شود.

عباسپور به آلودگی دریای خزر اشاره کرد و گفت: این آلودگی موجب کاهش 70 درصدی صید ماهی کلیکا شده و صید ماهیان خاویاری نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین بالا رفتن آلودگی در خلیج فارس و تداوم بروز پدیده کشند قرمز نیز بسیار نگران‌کننده است‌.

وی در مورد آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور اظهار گفت: باید این روند تغییر کند و برنامه‌های حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور اجرا شود.

عباسپور گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت شد تا در تدوین سیاست‌های برنامه ششم کشور کمیسیون حفاظت محیط زیست شکل گیرد. با شکل‌گیری این کمیسیون و تلاش فراکسیون تخصصی محیط زیست در مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه نگاه وی‍ژه‌ای به محیط زیست خواهد شد.

بعد اعلام فراخوان 200 مقاله به انجمن متخصصان محیط زیست ارسال شد که بعد از داوری 60 مقاله برای ارایه در همایش پذیرفته شد که از این تعداد 35 مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارایه می‌شود.

وی گفت: محیط زیست انسانی، انر‍ژی و توسعه پایدار، محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، اقتصاد سبز، محیط زیست دریایی، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، آموزش و فرهنگ محیط زیست به همراه نشست‌های تخصصی بحران آب و منابع آبی، دریاچه ارومیه و تالاب‌ها، ساخت و ساز پایدار و آموزش عالی و توسعه پایدار محورهای این همایش است‌.

نوزدهمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران 11 و 12 اسفند ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

کد خبر 251539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز