همشهری آنلاین: معاون توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایرانیان ۳ برابر بیشتر از ظرفیت موجود اکولوژیکی کشور استفاده می‌کنند.

ایرانی‌ها سه برابر بیشتر از ظرفیت اکولوژیکی کشور استفاده می‌کنند

به گزارش ایرنا، دکتر سید محمد مجابی در دومین اجلاس مدیران تحقیق، توسعه و فناوری کشور افزود: ظرفیت اکولوژیکی ظرفیتی است که می‌توان از محیط زیست برداشت کرد و در مقابل آنچه به عنوان ضایعات تولید می‌شود، در طبیعت پالایش شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، ظرفیت اکولوژیکی ایران 84 صدم هکتار جهانی است در حالی که در شرایط کنونی 2.66 صدم هکتار جهانی از آن برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد این بدان معنا است که وضعیت اکولوژیکی به سمت ناپایداری حرکت می‌کند.

مجابی اظهار داشت: در بحث محیط زیست عدم نگاه سیستمی و اینکه هر کس در هر جایی قرار گرفته صرفا به فکر حل مشکل خود است، علت تخریب می‌شود.

وی ادامه داد: در کشوری که بخش دیگری از سیاستگذاری توسط دولت و مجلس تعیین می‌شود، ایجاد نگاه درست می‌تواند تاثیر گذار باشد.

معاون توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایرانیان درفرهنگ و گذشته خود بسیار به حفظ محیط زیست توجه داشتند و با ورود اسلام و فرهنگ غنی اسلام، این موضوع مورد تاکید بیشتری قرار گرفت.

وی افزود: در فرامین رسول اکرم (ص) آمده است که حتی در زمان جنگ هم نباید درختان و منابع آب را تخریب کرد.

مجابی افزود: در اصل 50 قانون اساسی به صراحت به حفظ محیط زیست تاکید شده است و در سند چشم انداز برنامه‌های پنجگانه از یک بند به یک بخش موضوع محیط زیست توسعه یافته است.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم پایدار سازی محیط زیست با تاکید بر حفاظت از آن، استقرار حکمرانی شایسته و توجه به اقتصاد با رویکرد حفظ محیط زیست در الویت قرار دارد.

مجابی اعلام کرد: ما امیدواریم بتوانیم همه بخش‌ها را به سمت حفظ محیط زیست خود سوق بدهیم و بر همین اساس کمیته مستقل محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه تنظم و تدوین برنامه ششم تشکیل خواهد شد که خود گام بزرگی است.

دومین اجلاس مدیران تحقیق، توسعه و فناوری کشور در روزهای 28 تا 29 بهمن ماه در مرکز همایش بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با رویکرد مدیریت نوآوری برگزار می‌شود.

کد خبر 250062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز