همشهری آنلاین: رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور از جمع‌آوری اطلاعات ۴۰۰۰ هزار شهید دانشجو و رونمایی از ۳۲ عنوان کتاب در آذرماه سال ۹۳ همزمان با برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو خبر داد.

محمد ودود حیدری

به گزارش ایسنا،محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور و دبیر کنگره شهدای دانشجویان کشور امروز ضمن تشریح اهداف و برنامه‌های کنگره ملی شهدای دانشجو گفت:موضوع بزرگداشت و توجه به مقوله جهاد و شهادت و فرهنگ مقاومت یکی از اولویت‌ها و سرفصل‌های بسیج دانشجویی کشور در دانشگاه‌ها است چون معتقدیم این فرهنگ‌؛فرهنگی است که مجموعه آموزش عالی کشور به آن برای دستیابی به آرمان‌های بلند انقلاب نیازمندند.

وی ادامه داد: به واسطه این فرهنگ که از آن به عنوان مدیریت جهادی می‌توان نام برد‌،در ادوار مختلف انقلاب اسلامی کارهای بزرگی رقم خورده است. این کارها اغلب در کوتاه‌ترین زمان بیشترین تاثیر را در عرصه‌های مختلف داشته است.در همین راستا کنگره ملی شهدای دانشجو از سال 70 و در سنوات مختلف با برگزاری یادواره‌های شهدا تا کنون به دنبال انتقال این فرهنگ بوده است.امسال نیز کنگره ملی شهدای دانشجو قرار است آذرماه برگزار شود.

حیدری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ فرهنگ دفاع مقدس گفت:به دنبال این هستیم که بستر اقدام و فعالیت‌های خود را با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که در ایام نوروز امسال بیان کردند‌، توسعه و گسترش دهیم برای همین دست به تدوین‌، طراحی و پیگری کارهای مربوط به این حوزه شده‌ایم.

رئیس بسیج دانشجویی یادآور شد: اگر نگاه عبوری به فعالیت‌ و نقش شهدای دانشجو در تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می‌شویم که هر یک در عرصه‌های مدیریتی فکری‌، ادبی‌ و هنری و علمی علی رغم اینکه هنوز فارغ التحصیل نشده بودند‌، جریان سازی کرده‌اند اما متاسفانه هنوز برای این شهدا کارهای مناسبی انجام نشده است بنابراین این ضرورت احساس می‌شود که این شهدا را الگو قرار دهیم چون هر یک، ویژگی‌های منحصر به فردی داشته‌اند. به عنوان مثال شهید مهدی زین‌الدین رتبه چهارم پزشکی شیراز و یا شهید باقری نیز از دانشجویان دانشگاه تهران بوده است. شهدایی همانند این عزیزان همواره جلوبرنده جنگ و بنیان گذار انقلاب بوده‌اند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو توضیح داد: باید این ستارگان را الگوی جوانان قرار دهیم تا سلسله‌ کار جوانان و دانشجویان باشند برای همین امیدواریم با مشارکت دیگر بخش‌ها و وزارتخانه‌ها این مهم صورت بگیرد.

حیدری یادآور شد: این کنگره در سه سطح کشوری ‌، استانی و دانشگاهی برگزار خواهد شد. نکته قابل توجه در این رابطه این است که دنبال کارت‌های نمایشی و معطوف یا محدود شده به سالن‌های کنفرانس نیستیم. علاوه بر این این یادواره‌ها صرفا در تهران برگزار نخواهد شد؛از جمله کارهایی که در این راستا علمی خواهد شد‌ دیدار 500 هزار تا یک میلیون دانشجو با خانواده‌های شهدا خواهد بود. همچنین برنامه کنگره همزمان با هفته دفاع مقدس که مقارن با آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان است،‌ اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: در نیم سال نخست تحصیلی سال 93 مهم‌ترین برنامه‌های ما فضاسازی‌های دانشگاه‌ها و آشنایی آنها با شهدای شاخص و محوری دانشجو است.

دبیر کنگره ملی شهدای دانشجو همچنین اعلام کرد: شهید حسین علم الهدی دانشجوی کارشناسی تاریخ به عنوان شهید شاخص امسال معرفی شده است. همچنین در سراسر کشور برنامه‌ها با محوریت شهید بهروز مرادی دانشجوی صنایع دستی، شهید غلامعلی پیچک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته انرژی اتمی و شهیده طیبه سادات زمانی دانشجوی رشته شیمی برگزار خواهد شد.

به گفته حیدری،32 استان کشور، هر یک متناسب با ظرفیت خودشان برنامه‌ها و یادواره‌هایی برگزار خواهند کرد و تمام این فعالیت‌ها فارغ از جناح‌بندی‌ سیاسی، خطوط سیاسی‌ و اعتقادی خواهد بود. برای همین از همه اقشار می‌خواهیم که ما را یاری کنند.

حیدری در پایان سخنانش درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو توضیح داد: جمع‌آوری بیش از 4000 سند اطلاعاتی برای ایجاد بانک اطلاعاتی شهدای دانشجو،‌ تولید مجموعه‌های مکتوب درباره شهدا‌ از جمله رونمایی از 32 عنوان کتاب‌، بهره‌مندی از وصیتنامه شهدا‌، برگزاری نمایشگاه‌هایی برای معرفی فعالیت‌های شهدا‌، تولید فیلم مستند شهدای دانشجو ‌،تولید نرم‌افزار چندرسانه‌ای فرماندهان شهید دانشجو‌، طرح هر شهید یک وبلاگ‌، فراخوان مقالات علمی‌ با 10 عنوان موضوع‌ و نصب یادبود‌ شهدای دانشجو در واحدهای دانشگاهی از جمله اقداماتی است که برای برگزاری کیفی این کنگره اجرا شده و یا در دست اقدام هستند.

کد خبر 262080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha