شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: اضافه وزن ازجمله مشکلاتی است که جامعه ما امروزه به‌دلیل تغییر سریع سبک زندگی به آن مبتلاست.

آمارها نشان مي‌دهند 46درصد از مردم كشور به اضافه‌وزن مبتلا هستند. يكي از دلايل اضافه وزن كاهش رشد جمعيت كشور و به تبع آن پير شدن جمعيت و بروز بيماري‌هاي مرتبط با پيري نظير چاقي در ميان مردم بوده است. يكي ديگر از دلايل نيز همانگونه كه به آن اشاره شد تغيير سبك زندگي و روي آوردن افراد به خوردن فست فود، پشت‌ميزنشيني‌هاي متوالي كارمندان و عدم‌تحرك كافي افراد در ساعات استراحت عنوان مي‌شود.

به تبعات منفي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كاهش رشد جمعيت مي‌توان افزايش ميزان بروز بيماران مرتبط با سالمندي در جامعه را نيز اضافه كرد. چاقي يكي از اين دسته از بيماري‌هاست كه به‌دليل كاهش تحرك و فعاليت افراد مسن در ميان اين قشر سني بسيار شايع است.

علاوه بر اين در اين سنين به‌دليل كاهش فعاليت جسماني در افراد و ويژگي‌هاي فيزيولوژيكي كه در افراد مسن پديد مي‌آيد، سلول‌هاي پير جايگزين سلول‌هاي جوان نمي‌شود و در بهترين حالت در افرادي كه تازه پا به ميانسالي گذاشته‌اند سلول‌هاي پير دير‌تر و كند‌تر جايگزين سلول‌هاي جوان مي‌شوند، بنابراين بدن افراد مسن به‌دليل ضعف ناشي از عدم‌جايگزيني سلول‌هاي جديد مستعد عوارضي خواهد بود كه يكي از آنها چاقي است؛

عارضه‌اي كه به‌دليل پير شدن جمعيت كشور فراگيرتر نيز شده است. اما چاقي تنها قشر سني مسن را در بر نمي‌گيرد و بسياري از افراد نوجوان، جوان و بزرگسال نيز در كشور ما به آن مبتلا هستند. از دلايل اين امر مي‌توان به تغيير سبك تغذيه و به‌ويژه علاقه قشر جوان به فست‌فودها و غذاهاي پرچرب داراي روغن اشباع شده اشاره كرد. البته اين تنها علاقه نيست كه باعث گرايش افراد به فست فودها و به تبع آن ايجاد پديده‌اي با‌عنوان اضافه وزن در جامعه شده است، افراد امروزه به‌دليل مشغله فكري و كاري زياد ترجيح مي‌دهند فرصت غذا خورن خود را خلاصه كرده و به جاي آن از غذاهايي كه فوري طبخ مي‌شوند استفاده كنند كه اين غذاها اغلب چرب و براي سلامت خطرناك هستند.

اما يكي از عوارض اين نوع غذاها كه حاوي روغن چرب اشباع شده هستند گرفتگي عروق است كه مي‌تواند طي چند سال و به‌تدريج رخ دهد و به‌ناگاه باعث انسداد كامل رگ و سكته قلبي و فوت فرد بر اثر آن شود. بنابراين پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه افراد تا حد امكان از خوردن فست‌فودها كه منجر به اضافه وزن و بروز عوارض قلبي احتمالي در فرد مي‌شود پرهيز كنند.

کد خبر 261797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha