سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

آرش نهاوندی: به گفته دکتر فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۷۰درصد تهرانی‌ها چاق هستند.

چاقي مشكل بزرگ قرن است كه ازجمله پيامدهاي آن افزايش موارد بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ابتلا به ديابت، چربي بالاي خون و فشارخون است. اين پديده تنها مختص به تهران نيست و تعداد زيادي از شهرهاي بزرگ را نيز دربرمي‌گيرد. اما در تهران به‌دليل آنكه مردم به‌طور كامل از سبك تغذيه صنعتي پيروي مي‌كنند بارز‌تر است. انسان در زمان‌هاي قديم براي تهيه غذا فعاليت زيادي مي‌كرد و يا به شكار مي‌پرداخت، يا بعدها به دامداري و كشاورزي اشتغال داشت در واقع بخش مهمي از انرژي‌ها و كالري‌هاي دريافتي بدن خود را در راه تهيه غذا مي‌سوزاند. به گفته دكتر سيدمسعود كيمياگر، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، امروزه با پديد آمدن مراكز خريد مدرن و سوپرماركت‌ها و بقالي‌ها و طبخ غذا روي گاز و ايجاد رستوران‌ها و انواع فست‌فود‌فروشي‌ها تهيه غذا با سهولت بيشتري انجام مي‌گيرد و نيازي به تحرك چنداني در اين زمينه نيست، از سوي ديگر درحالي‌كه پيش‌تر غذاهاي تصفيه‌شده در ايران و شهرهاي بزرگي نظير تهران مصرف مي‌شد امروزه غذاها تصفيه شده است، به‌عنوان مثال در پخت نان‌ها اغلب از آرد سفيد استفاده مي‌شود و اين آرد فاقد سبوس و فيبر است. در واقع محصولات غذايي ما از قبيل نان امروز فرآوري شده است. به گفته اين متخصص تغذيه، امروزه ما متأسفانه آب‌ميوه را به‌خود ميوه ترجيح مي‌دهيم درحالي‌كه آب‌ميوه فيبر ندارد. در گذشته دسر و ميان وعده‌هاي چرب به‌صورت امروزي آن وجود نداشت و اگر هم بود بيشتر آجيل و ميوه بود اما امروز شهروندان تهراني اغلب از دسرها و ميان وعده‌هاي چرب و شيرين نظير بستني و شكلات و چيپس استفاده مي‌كنند.

براي روشن‌شدن تفاوت ميان تغذيه ديروز و امروز تهراني‌ها و آسيبي كه از نظر تغذيه به تهراني‌هاي امروز وارد مي‌شود و اضافه وزن آنها را در پي دارد كافي است يكي از ميان وعده‌هاي ديروز را با ميان‌وعده امروزي مقايسه كنيم؛ سيب و چيپس، يك سيب 120گرمي داراي حدود 60كالري است، درواقع هر گرم سيب حاوي نيم‌كالري است. درحالي‌كه هر گرم چيپس داراي 5كالري است؛ چيزي حدود 10برابر كالري سيب. به گفته دكتر كيمياگر يكي از علل عمده چاقي تهراني‌ها عادت به خوردن مواد پرچرب و شيرين است. اين مواد غذايي داراي چگالي بالاي انرژي و كالري است. كيك و بستني ازجمله مواد غذايي حاوي چگالي بالا يا تراكم كالري است. يكي ديگر از كارهايي كه تهراني‌ها امروز زياد انجام مي‌دهند رجوع به فست‌فودها به‌دليل مشغله كاري زياد و وقت كم است.

در رستوران‌هاي فست‌فود براي اينكه نظر مصرف‌كنندگان را جلب كنند غذاهاي پرچربي درست مي‌كنند. چربي براي ذائقه خوشايند است بنابراين افراد به‌رغم آشنا بودن با مضرات چربي براي بدن تا حدود زيادي به خوردن آن علاقه‌مند مي‌شوند و متوجه نيستند كه با مصرف چربي تا چه ميزان بيش از كالري مورد نياز بدن جذب مي‌كنند. يك پيتزاي يك نفره 1200كالري دارد كه با نوشابه آن كه حاوي 100كالري است مي‌شود 1300كالري. اين در حالي است كه بدن انسان در طول روز تنها به 1800كالري انرژي نياز دارد و صرف يك پيتزا و نوشابه در شب باعث مي‌شود ما بخش عمده كالري مورد نياز بدن خود را تنها در يك وعده غذايي آن هم در ساعات شب كه بدن تحرك كمتري دارد دريافت كنيم. در روز نيز اغلب ما در وعده‌هاي ديگر غذايي انرژي به‌مراتب بيشتري دريافت مي‌كنيم كه اين مسئله باعث انباشت بيش از حد انرژي در بدن ما مي‌شود؛ انرژي‌اي كه بخش عمده آن به‌صورت چربي در بدن انباشت مي‌شود و به‌صورت اضافه‌وزن بروز مي‌كند.

کد خبر 264419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha