همشهری آنلاین: یک تحقیق جدید نشان داده است که تغییرات در درجه حرارت محیطی بر میزان بافت چربی قهوه‌ای در بدن انسان تاثیر می‌گذارد و در نتیجه گزینه‌های درمانی بالقوه‌ای برای افراد چاق و مبتلا به دیابت مطرح می‌شود.

overweight

بافت چربی‌قهوه‌ای برخلاف بافت چربی سفید که کالری‌ها را ذخیره می‌کند، با سوزاندن چربی‌ها انرژی و گرما تولید می‌کند، بنابراین نقش مهمی در جلوگیری از چاقی دارد. شناسایی این موضوع که چربی قهوه‌ای می‌تواند به مقابله با چاقی کمک کند، باعث شده است جلب توجه پژوهشگران به این موضوع شده است.

به گزارش لایوساینس آخرین تحقیق که بوسیله پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت آمریکا انجام شده و در ژورنال «دیابت» منتشر شده است، شامل پایش میزان چربی و تغییرات متابولیک در پنج مرد سالم در طول یک دوره چهارماهه در درجه‌ حرارت‌های گوناگون بوده است.

این افراد در روزها کارهای معمول خود را انجام می‌دادند، اما شب‌ها را در درجه حرارتی می‌گذراندند که پژوهشگران تنظیم می‌کردند. این پژوهشگران در ماه‌های متوالی این افراد در معرض درجه حرارت‌ها گوناگون از دمای ۲۴ درجه سلسیوس به عنوان دمای پایه و دمای پایین ۱۹ درجه و دمای بالای ۲۴ درجه قرار دادند.

نتایج نشان داد که میزان چربی قهوه‌ای در طول ماه‌های به اصطلاح سردتر افزایش می‌یابد و در طول ماه‌های به اصطلاح گرم‌تر کاهش می‌یابد. به علاوه آنها دریافتند که بالا رفتن میزان چربی قهوه‌ای باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود، پدیده‌ای که به نفع دیابتی‌ها است.

این پژوهشگران می‌گویند زندگی امروزی درجه حرارت‌های کنترل‌شده ممکن است در شیوع چاقی نقش داشته باشد.

کد خبر 269134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha