یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

آرش نهاوندی : تا سال‌های میانی سده کنونی اجداد ما اغلب به کارهای بدنی در مزارع و زمین‌های کشاورزی اشتغال داشتند و تعداد کمتری به کسب در بازار و تعداد معدودی نیز به کارهای دیوانی یا به‌اصطلاح امروزی آن اداری مشغول بودند.

اما نسل امروزي برخلاف ديروزي‌ها بيشتر به‌كار در ادارات و شركت‌ها و كارهايي كه اغلب با 8 ساعت پشت ميزنشيني تعريف مي‌شوند سروكار دارد، در واقع ميزان تحرك اين نسل حداقل است و اگر هم در ميان نسل جديد معدود افرادي باشند كه به ورزش بپردازند اين افراد به‌طور ميانگين بيش از 3 روز در هفته ورزش نمي‌كنند.

از سويي ديگر در زمان‌هاي قديم تغذيه در كشور ما بيشتر طبيعي و غني از لبنيات و سبزيجات بوده اما امروزه سبك تغذيه ما تغيير كرده و به‌دليل مشغله بالاي كاري و فكري سرعت در خوردن در زمان كوتاه را بيشتر ترجيح مي‌دهيم، بنابراين احتمالا امروزه غذاهاي فست فود به مذاق بسياري خوش‌تر مي‌آيد. بلاي پشت ميز نشيني اما به سراغ نوجوانان و جوانان ما هم آمده و آنها را مبتلا به‌خود كرده است.

برخلاف جوانان ديروزي كه در كوچه و خيابان الك دلك بازي مي‌كردند يا با توپ به فوتبال خياباني در محله‌هاي خاكي مي‌پرداختند و مبناي اغلب بازي‌هاي آنها فعاليت فيزيكي بود جوانان امروزي با رواج بازي‌هاي رايانه‌اي اغلب خانه نشين شده‌اند و بازي‌هاي رايانه‌اي را به بازي فوتبال و تحرك بدني ترجيح مي‌دهند.

درنتيجه اين تغيير در سبك تحرك، شيوه تغذيه و به‌طور كلي روش زندگي كه به هيچ وجه همراه با تحرك بدني نيست، ما به‌احتمال زياد در آينده‌اي نه چندان دور با موج بزرگي از ظهور وبروز انواع و اقسام بيماري‌هاي قلبي- عروقي وسرطان‌ها در ميان نسل بزرگسال و مسن خود روبه‌رو خواهيم بود. اين فقط به اين معنا نيست كه تنها سلامت افراد در معرض خطر قراردارد بلكه درصورت رخ دادن چنين وضعيتي اقتصاد كشور و بودجه بخش بهداشت و حوزه درمان با چالش بسيار زيادي روبه‌رو خواهد شد و دولت‌ها در آينده‌اي نه چندان دور ناگزير خواهند بود بودجه عظيمي را به حوزه سلامت آن هم فقط براي درمان اختصاص دهند. اما چه مي‌شود كرد؟ آيا مي‌توان براي حل اين بحران پيش رو راه‌حل‌هايي درنظر گرفت؟ و آيا مي‌توان راه‌حل‌هاي كم هزينه و كم دردسري درنظر گرفت؟

درصورت مطرح كردن چنين پرسش‌هايي از سوي پزشكان تنها با يك پاسخ خيلي ساده و كوتاه مواجه مي‌شويد: با 20دقيقه ورزش يا يك ساعت پياده روي سريع روزانه مي‌توانيد تندرستي و سلامت خود را حفظ كنيد و از بروز بسياري از بيماري‌ها پيشگيري كنيد. متخصصان تغذيه نيز به شما خواهند گفت: با تغيير سبك در تغذيه مي‌توانيد تحول شگرفي در وضعيت سلامت خود ايجاد كنيد به‌معناي آنكه از تغذيه ناسالم و استفاده ازمواد پرچرب و شيرين و شور دست برداريد و به تغذيه سالم و خوردن ميوه و سبزيجات و مواد غذايي كمتر سرخ شده روي بياوريد.

کد خبر 262683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha