نمایشگاه> فریبا خانی: خب، این که مسجل است؛ این‌که خیلی مبرهن است؛ در این هیچ شکی نیست... نام این آب‌راه خلیج‌فارس است. این جمله‌هایی است که در محوطه‌ی برج میلاد به ذهنم خطور می‌کند. خب، راستش وقتی از آسانسور بالا می‌روم و به تراز ۲۶۱ می‌رسم...

خلیج‌فارس؛ نامت بر کُره‌ها هم حک‌شده

وقتي گوش‌هايم كيپ مي‌شود و شهر تهران زير پايم است، باز هم به خليج‌فارس فكر مي‌كنم. به جزيره‌هاي زيبايش و اسم تاريخي‌اش.

جزيره‌ي هرمز، تنب كوچك و بزرگش و... خب شايد بپرسي چرا برج ميلاد؟ چرا خليج‌فارس؟ آخر، کلکسیون کُره‌هاي تاریخی «ژرژ پمپيدو»، رئیس‌جمهور پيشين فرانسه در برج ميلاد به نمايش گذاشته شده است.

در برخی از این کُره‌هاي تاريخي، نام خلیج‌فارس هم آمده است. اين كره‌ها متعلق به قرن‌های هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم ميلادي است. به گزارش روابط‌عمومي برج ميلاد، برای نگه‌داری از این اسناد و کره‌ها محفظه‌های ویژه‌ای با مشورت باستان‌شناسان طراحی شده و تمامی آثار در آن‌ها نگهداری می‌شوند.

جنس کره‌ها از چوب و پارچه است، باید در شرایط مناسب نگهداری شوند و محفظه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که آثار و کره‌هاي تاریخی از اشعه‌ي نور خورشید نیز در امان باشند. به كره‌ها مي‌رسيم. چشم‌هايمان را تنگ مي‌كنيم تا نام خليج‌فارس را دقيق‌تر بخوانيم! شهر هم‌چنان زير پاي برج است. ماشين‌ها كوچك‌اند، چند خارجي مشغول ديدن آثار نمايشگاه هستند.

كره‌ها در محفظه‌ها‌ي شيشه‌اي قرار دارند. حالا احساس مي‌كنم كه درخليج‌فارسم و دارم از جزيره‌ي هرمز به تنگه مي‌نگرم. كودكان شاد و مهربان هرمزي زيباترين ماهي‌ها را به من هديه مي‌دهند.

خب، مي‌داني كه در جهان، كلي شواهد و قرائن هست كه خليج‌فارس، خليج‌فارس است! از جمله کهن‌ترین شواهد، اطلس «آناکسیماندر» جغرافي‌دان يوناني است...

در اسناد به‌‌جا مانده از بسیاری از تمدن‌های گذشته این‌‌گونه بیان شده که سرزمین‌های جنوب خلیج‌فارس‌ به ایران تعلق داشته‌اند و بنابراین خلیج‌ فارس جزو آب‌های داخلی ایران به حساب می‌آمده و به‌همین علت یونانیان به آن «سینوس پرسیکوس» گفته‌اند.

تا پیش از دهه‌ي ۶۰ قرن بیستم میلادی، همه‌ي کشورهای عربی از عبارت «الخلیج الفارسی» درمکاتبات رسمی خود استفاده می‌کردند. اما از دهه‌ي ۶۰ ميلادي به بعد و به‌ويژه درسال‌های اخیر، تحریف نام خلیج‌فارس درمکاتبات رسمی و در نشریات و بنيادهاي خبري عربي شروع شد.

ژرژ پمپیدو، مدت شش سال نخست‌وزیر فرانسه بود و در نهایت در سال ۱۹۶۹ میلادی به عنوان رییس جمهور فرانسه انتخاب شد. او دوم آوریل ۱۹۷۴ میلادی، پس از چندماه بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

برج ميلاد، به‌عنوان يك نماد ايراني‌اسلامي بسيار مورد توجه بازديدكنندگان خارجي است و حالا اين مكان براي نگه‌داري اين آثار ارزشمند انتخاب شده است.  

به هر حال، موزه‌ي مشاهير از ساعت ۹ تا ۲۱ ميزبان علاقه‌مندان است. از برج پايين مي‌آييم. مي‌بينيم آن بالا در تراز ۲۶۱، كره‌هايي هستند با نام خليج فارس... برجي كه از همه‌‌‌سوي شهر، چهره‌اش پيداست! اما غير از اين موزه، باز هم نمايشگاه‌هاي ديگري در اين موزه هست كه در شماره‌هاي آينده به آن‌‌ها خواهيم پرداخت.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۵

عكس‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 261382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha