دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

می‌دانید که همسایه‌های جنوبی کشور ما برای خلیج‌فارس از نام جعلی دیگری استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم این وسط واژه‌‌ی خلیج را بدون هیچ نامی درباره‌اش به کار می‌برند. حالا مدارک جالبی در برج میلاد به نمایش درآمده که پیشینه‌ی نام واقعی خلیج‌فارس را نشان می‌دهند: «مجموعه‌ی کُره‌های تاریخی رئیس‌جمهور فرانسه».

خلیج فارس با کُره‌های قرن هفدهم

این نمایشگاه به‌مناسبت روز ملی خلیج‌فارس برپا شده و بیش از ۱۰ کره‌ی نفیس تاریخی و باستانیِ مجموعه‌ی «ژرژ پمپیدو» که در برخی از آن‌ها نام خلیج‌فارس آمده، به نمایش درآمده است.

این کره‌ها متعلق به قرن‌های هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم میلادی بوده و در موزه‌ی مشاهیر برج میلاد تهران می‌توان آن‌ها را تماشا کرد.

قرار است تمامی مجموعه‌ی کره‌های باستانی متعلق به ژرژ پمپیدو، در موزه‌ی برج میلاد تهران نگه‌داری شود. ژرژ پمپیدو مدت شش سال نخست وزیر فرانسه بود و در نهایت در سال ۱۹۶۹ میلادی به‌عنوان رییس جمهور فرانسه انتخاب شد. او در روز دوم آوریل سال ۱۹۷۴ میلادی، پس از چندماه بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

محمدهادی ایازی، مشاور عالی شهرداری تهران برگزاری این نمایشگاه را یک رویداد فرهنگی تلقی کرد و گفت: «به‌خصوص ذکر نام خلیج‌فارس در این اطلس‌ها و کره‌های جغرافیایی نشان می‌دهد که این خلیج از گذشته تا امروز، خلیج‌فارس نام داشته و برخی ادعاهایی که کشورهای همسایه در این‌باره می‌کنند، حقیقت ندارد.»

کد خبر 259823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز