دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه تحقیق موسسه تحقیقات سرطان انگلیس در مدت ۴۰ سال بر روی ۱۱۳هزار زن بالای شانزده سال، نشان می‌دهد، هر چه نور اتاق حین خواب شبانه بیشتر باشد احتمال چاقی در زنان افزایش می‌یابد.

ارتباط بین چاقی زنان و نور محل خواب

به گزارش ایرنا، این پژوهشگران می‌گویند زیاد بودن نور موقع خواب شبانه خطر چاقی و سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد چون ریتم شبانه روزی و سالانه بدن را مختل می‌کند.

بر اساس این تحقیق، دور کمر، ضریب توده بدنی (BMI)، نسبت دور کمر به باسن و دور کمر به قد در زنانی که شب‌ها در معرض نور بیشتری هستند، افزایش می‌یابد.

این محققان می‌گویند، حتی بعد از اینکه تاثیر عواملی مثل فعالیت بدنی، داشتن فرزند خردسال و مدت خواب را در نتایج بررسی منظور کرده‌اند باز هم ارتباط روشنی بین اتاق خواب و چاقی زنان دیده شده است.

پروفسور درک یان دایک از مرکز پژوهش‌های مربوط به خواب در استان ساری انگلستان می‌گوید، ضرری ندارد اتاق خواب را تاریک کنیم، معمولا مردم متوجه نور اتاق خواب نیستند. به نظر من همه باید نور اتاق خواب‌شان را ارزیابی کرده و ببینند چقدر تاریک کردن آن آسان است.ˈ

به گفته پروفسور دایک، نور خیابان، نور بعضی ساعت‌ها و حتی نور دکمه خاموش وسایل برقی مثل تلویزیون می‌تواند اتاق را تا حدی روشن کند.

پروفسور آنتونی سوئردلو استاد اپیدمیولوژی (همه گیر شناسی) موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید سوخت و ساز بدن تحت تاثیر خواب و بیداری و نور قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ارتباطی که در این مطالعه بین نور شبانه و چاقی پیدا کردیم بسیار جالب است. در این مرحله نمی‌توانیم بگوییم علت این ارتباط چیست اما این مسیر تازه‌ای را برای تحقیق باز می‌کند. مشارکت بیش از صد هزار زن در این تحقیق اهمیت حیاتی داشته است.ˈ

به گفته این پژوهشگران ساعت روزانه و سالانه بدن و سیستم تنظیم سوخت و ساز انسان با محیط تنظیم شده و تکامل یافته است و این با دنیای مدرن صنعتی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم کاملا متفاوت است.

تکنولوژی باعث شده میزان و مدت تماس با نور، میزان مواد غذایی دریافتی و میزان فعالیت بدنی انسان به اندازه‌ای تغییر کند که در تاریخ بشر سابقه نداشته است.

پیش از این تحقیقات روی حیوانات نشان داده بود که افزایش تماس با نور باعث افزایش وزن می‌شود.

دکتر متیو لام یکی از پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان می‌گوید:یافته‌های ما، اعتبار تحقیقات قبلی روی حیوانات را بیشتر می‌کنند که نشان داده بودند نور، ساعت بدن (circadian rhythm) و سوخت و ساز همگی به نحوی با هم در ارتباط هستند.

وی افزود:هنوز خیلی زود است که بگوییم خوابیدن در تاریکی مطلق به پیشگیری از چاقی، یکی از عوامل خطر در سرطان پستان کمک می‌کند اما این ارتباط مطمئنا بسیار جالب توجه است.

کد خبر 261260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha