دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق گفته سخنگوی تونی بلر در زمان نخست‌وزیری‌اش، وی مشارکت انگلیس در جنگ عراق را با وجود ملاحظات جدی نزدیک‌ترین افراد معتمدی که داشت، پیش برد.

فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، الستر کمپبل در کتاب خود با نام «سال‌های بلر» که امروز منتشر شد، نوشت، بسیاری از اعضای دولت در جلسه تصمیم‌گیری کابینه‌اش در مارس 2003 به بلر برای برداشتن چنین گامی هشدار دادند.

کمپبل نوشت: «هر یک از ما تردیدهای قابل توجهی را در این باره داشت، فقط او این گونه نبود، اگر هم داشت آن را از ما پنهان کرد.»

جان رید، رییس وقت فراکسیون حزب کارگر و پس از آن وزیردفاع انگلیس در آن جلسه کابینه پیش‌بینی کرده بود: آن گونه که از اوضاع خاورمیانه برمی‌آید، ما به خاطر آنچه در عراق، عراقی با صدام حسین و پس از آن، رخ خواهد داد،‌ محکوم خواهیم شد.»

کمپبل در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی به مناسبت انتشار کتابش گفت بلر متقاعد شده بود که «آنچه را صحیح است انجام می‌دهد.» تصمیم موافق یا مخالف برای حضور در جنگی که یک طرف آن جورج بوش،‌ رییس جمهور آمریکاست، «یکی از سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌های زندگی او بود» و در همین حال، «یکی از تصمیم‌هایی است که او با آن باید تا آخر عمرش دست و پنجه نرم کند.»

بلر روز 27 ژوئن پس از ماه‌ها جدل درون حزبی از سمت نخست‌وزیری انگلیس استعفا داد. بر اساس نظرسنجی‌هایی که صورت گرفت، وجهه بلر به عنوان سیاستمدار به واسطه جنگ عراق دچار لطمه جدی شد به طوری که حزب کارگر به ریاست او دیگر هیچ بختی برای پیروزی در هیچ انتخاباتی نداشت.

گوردون براون، جانشین او و وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس در آن زمان با تردید به جنگ عراق رضایت داد. از آن زمان تاکنون 158 سرباز انگلیسی در عراق کشته شده‌اند.

کد خبر 26103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز