۲ ایستگاه میدان ولیعصر و فاطمی از ایستگاه‌های بخش مرکزی مترو خط ۳تا پیش از مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مترو

این خبر را مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرده است. این دو ایستگاه از ایستگاه‌های مهم و پرمسافر این خط محسوب می‌شوند و با بهره‌برداری از آنها، ظرفیت جابه‌جایی خط 3افزایش می‌یابد. خیابان ولیعصر یکی از شاهراه‌های درجه یک تردد در پایتخت است که علاوه بر خطوط تاکسیرانی و بی‌آرتی به‌زودی به خطوط مترو نیز مجهز می‌شود.

خط 3مترو بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می‌شود که با 37کیلومتر طول جنوبی‌ترین نقطه پایتخت را به شمالی‌ترین نقطه متصل می‌کند. به گفته هابیل درویشی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، همچنین قرار است خط 3مترو تهران تا پایان سال به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد و 17کیلومتر بخش شمالی این خط حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا شهرک قائم در شمال شرقی تهران به شبکه ریلی تهران متصل شوند. این خط از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد. تاکنون 20کیلومتر از خط 3متروی تهران به بهره‌برداری رسیده و نیمه شمالی این خط به طول حدود 17کیلومتر نیز تا اسفند 93تکمیل خواهد شد.

همچنین قرار است تا پایان امسال، ایستگاه‌های باقیمانده در مسیر این خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد. از دیگر تغییرات این خط آن است که قرار است پله‌های برقی و واگن‌های بیشتر برای افزایش کیفیت خدمت رسانی به آن افزوده شود. پله‌های برقی که تا‌کنون 15دستگاه آن وارد تهران شده است، به مرور در ایستگاه‌های این خط نصب می‌شوند. از سویی به گفته مسئولان شهری 11واگن جدید که به تهران رسیده، در هفته‌های جاری به خطوط جدید مترو افزوده می‌شود و به‌تدریج عدد واگن‌های افزوده شده در سال‌جاری به 113واگن خواهد رسید. بدین‌ترتیب تعداد واگن‌های بهره‌برداری در خطوط ریلی تهران 1144عدد خواهد شد که کار جابه‌جایی بیش از 4میلیون نفر در پایتخت را به‌عهده دارند.

کمکی برای اقتصاد خانواده‌ها

با گسترش حمل‌ونقل عمومی، اعتماد مردم به حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش یافته است. توسعه پایدار شهری بر مبنای حمل‌ونقل ارزان و سریع دغدغه مشترک مسئولان و مردم تهران است. آنگونه که سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران گفته، نقش حمل‌ونقل در دستیابی به توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست و درصورت ارتقای حمل‌ونقل عمومی، ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت و صرف زمان، به میزان قابل توجهی نیز از آلودگی هوا و آثار ناشی از آن کاسته می‌شود. در کشورهای توسعه یافته، به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت و صرف زمان، قبل از انجام هرگونه فعالیتی نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومی اقدام شده و علاوه بر رویکردهای نوین شهری، ارتقای فرهنگ تردد را نیز مورد توجه ویژه قرار داده‌اند.

به گفته تشکری هاشمی، فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی با توجه به اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد خانواده نقش مهمی ایفا می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در سفرهای روزانه خود از مترو یا اتوبوس‌های تندرو که هزینه به‌مراتب کمتری از خودروی شخصی، آژانس و تاکسی در بر داشته و برای آنها مقرون به‌صرفه‌تر است، استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که مدیریت شهری در تهران با آن روبه‌روست، آلودگی هوا و هزینه‌های هنگفت ناشی از آن است. در این میان، مدیریت شهری و شهروندان بابت آلودگی هوا هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را متحمل می‌شوند اما بدون مشارکت شهروندان هیچ برنامه‌ای محقق نمی‌شود و تلاش می‌شود تا اعتماد مردم را به حمل‌ونقل عمومی و کارآمدی آن‌که در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده، بیشتر کرد.

کد خبر 260993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز