مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

ناوگان متروی پایتخت با ورود ۱۱۳ واگن جدید، ۱۰ درصد افزایش یافته و به تعداد ۱۱۴۴ دستگاه می‌رسد.

کارخانه واگن سازی

این واگن‌ها قرار است به‌تدریج به خط5 برون‌شهری و خطوط چهارگانه‌ای افزوده شود که سرفاصله بیشتری دارند. با این افزایش، بخشی از کسری واگن‌های خطوط 3 و 4 جبران خواهد شد. این خبر را سید جعفر تشکری هاشمی ، معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده و گفته‌است عزم جدی برای گسترش خدمات درحالی است که براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده به‌تدریج 63‌واگن یک طبقه و 50واگن دوطبقه به خطوط مترو اضافه خواهند شد.

در حال حاضر نیز 11واگن به گمرک رسیده که به‌زودی وارد ناوگان ریلی می‌شوند تا با ورود واگن‌های جدید به خطوط مترو، جابه جایی مسافران با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد. این افزایش در شرایطی رخ می‌دهد که اختصاص بودجه 4هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری و افزایش 90درصدی اعتبارات حمل‌ونقل و ترافیک نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی دارد. با این رویکرد 87درصد این بودجه به مترو و اتوبوسرانی اختصاص یافته و 83درصد مجموع اعتبارات این معاونت صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود.

ساخت بخش شمالی خط 3 در 3 شیفت

در پی بهره‌برداری از بخش جنوبی طول خط۳ مترو و بهره‌برداری از 19کیلومتر مترو در این خط، برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام قطار‌ها با سرفاصله ۴دقیقه صورت گرفته و برای ۳۰ قطار بیش از ۲۰۰ واگن باید در این خط به کارگیری شود. این در شرایطی است که درصورت افتتاح بخش شمالی خط۳ به‌عنوان مهم‌ترین اولویت پیش‌رو نیز باید ۲۰۰ واگن دیگر به واگن‌های این خط افزوده شود و درمجموع خط۳ مترو تهران برای بهره‌برداری کامل به ۴۰۰ واگن با سرفاصله ۴دقیقه نیازمند است.

پس از اتمام ساخت و بهره‌برداری از بخش جنوبی خط3 تمام تجهیزات، ادوات و نیروی انسانی به بخش شمالی منتقل شده است تا این بخش نیز هر چه سریع‌تر تکمیل شود. امور مربوط به بخش شمالی این خط با 3شیفت کاری انجام می‌شود زیرا اتمام بخش شمالی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت پیش روی حمل‌ونقل شهر است. برای تکمیل خط3 به‌عنوان بلندترین خط مترو خاورمیانه، روند بهره‌برداری از خیابان شهید بهشتی ادامه پیدا می‌کند و به چهارراه شهید قدوسی متصل می‌شود.

در ادامه مسیر از میدان سبلان می‌گذرد و وارد بزرگراه شهید صیاد شیرازی می‌شود و به سمت شمال طی مسیر می‌کند تا به خیابان مغان‌، میدان نوبنیاد‌، اقدسیه‌، ازگل و شهرک قائم در انتهای شمال‌شرقی پایتخت برسد. این قسمت از خط3 در 2بخش در حال اجراست که فاز نخست عملیات اجرایی آن از ایستگاه شهیدبهشتی تا پل شهید زین‌الدین خواهد بود و فازدوم از پل شهید زین‌الدین تا شهرک قائم است. درمجموع باید گفت بخش شمالی خط3 در کل 16کیلومتر طول دارد که در آن 12 ایستگاه تعبیه شده است. برای تأمین ناوگان 700میلیارد تومان از محل فاینانس خطوط مترو، تخصیص یافته که مراحل ساخت، خرید و تجهیز قطارها و ناوگان در دست اقدام است. از سویی برای خط3، 190دستگاه پله برقی اختصاص می‌یابد. بخشی از این پله‌ها در ایستگاه‌های بخش جنوبی در حال نصب است و باقی آن برای بخش شمالی درنظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 260788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز