مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

در روز زمین پاک خطوط متروی تهران ۱۲کیلومتر افزایش یافت.

‌ظرفیت جابه‌جایی مترو تا ۳ سال دیگر ۳ برابر می‌شود

بخش جنوبی خط 3متروی تهران 12سال پس از تهیه طرح مطالعاتی، در دوره‌ای به پایان رسید که بیشترین پیشرفت تاریخ متروی پایتخت را به خود اختصاص داده است. مراسم بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه شهری کشور در سال‌جاری با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران، ابوالفضل قناعتی و محسن سرخو اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران پایتخت برگزار شد.

شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از بخش جنوبی خط3 متروی تهران با تقدیر از زحمات همه دست‌اندرکاران پروژه اعلام کرد: دست همه کارگران عزیز، مهندسان و مدیرانی را که تلاش کرده و این مجموعه را خلق کردند می‌بوسم و به همه آنها خداقوت می‌گویم. قالیباف ضمن عذرخواهی از مردمی که در حاشیه اجرای این پروژه ملی و بزرگراه ساوه مزاحمت مراحل ساخت را تحمل کردند، ابراز امیدواری کرد که این پروژه بتواند این فرصت را فراهم کند که مردم بتوانند از مزایای این زحمت چند ساله برخوردار شوند.

پله‌های برقی تا مهر ماه

پله‌های برقی و آسانسور در ایستگاه‌های مترو موضوع دیگر مورد اشاره شهردار بود که وی آن را دغدغه بجا و بحق مردم دانست. وی گفت: در اینجا باید خیلی صادقانه و خالصانه بگویم که همه تلاش ما این بود تا کار پله برقی را با صنعت و تولید داخلی پیش ببریم، اما به‌دلیل آنکه تجربه این کار وجود نداشت و پله برقی‌های مترو نیز پله برقی‌های سنگین و صنعتی هستند و تکنولوژی خاص خود را می‌خواهند، در کار وقفه‌ای ایجاد شد و تصمیم گرفتیم که بخشی از پله برقی‌ها را در داخل و بخشی آن را با انتقال تکنولوژی از خارج وارد کنیم. شهردار تهران به شهروندان وعده داد تا اول مهر‌ماه و با آغاز به کار دوباره مدارس، پله‌برقی‌های این خط و برخی ایستگاه‌های دیگر نصب شده باشند. همچنین در افتتاح‌های بعدی و حتی افتتاح بخش شمالی همین خط حتما افتتاح پله‌برقی، آسانسور و ایستگاه به‌صورت توامان خواهد بود.

جنوب شهر در اولویت نخست

بخش دیگر از سخنان قالیباف توجه به حوزه جنوب شهر بود که وی آن‌را اولویت کاری مدیریت شهری دانست. وی گفت: در یکی از جاهایی که تصمیم سختی گرفته شد، همین خط3 مترو بود. در طراحی‌های اولیه احداث شمال این خط جلوتر از جنوب خط بود و قرار بود اجرای احداث خط3 مترو را از شمال به سمت جنوب آغاز کنیم اما واقعا براساس همین سیاست توجه به جنوب شهر، تصمیم را اینگونه گرفتیم که اولویت را به جنوب خط3 مترو بدهیم و شمال خط در اولویت دوم ما باشد. البته پیش از این نیز من به مردم شهر تهران قول داده بودم که هر کاری در دوره مدیریت ما - مخصوصا در حوزه توجه به زیرساخت‌ها - شروع شود، حتما کار را از جنوب شهر آغاز می‌کنیم. شهردار تهران همچنین به زحمات ساخت این خط اشاره کرد که شرایط سخت زمین منطقه، خاک سست و روش‌های متعدد برای ساخت سریع‌تر خط3 از آن جمله بود. قالیباف این زحمات را مصداق مدیریت جهادی دانست و افزود که هیچ‌کدام از این مشکلات ما را وادار نکرد که آن تصمیم را عوض کنیم و هیچ کدام از این مشکلات باعث نشد که ما در زمانبندی پروژه دچار اشکال شویم.

می‌گفتند نمی‌شود

شهردار پایتخت تصریح کرد که 2سال و نیم قبل بحث‌هایی در ارتباط با خط3 به من منعکس می‌شد. گاهی خیلی شفاف و روشن با من صحبت می‌کردند و بعضا - به هر دلیلی - در پشت سر صحبت می‌شد و سپس به من منعکس می‌شد. در آن زمان می‌گفتند خط3 مترو جایی است که مدیریت شهری و ساخت مترو به این زودی‌ها از این پروژه بیرون نمی‌آید، چرا که برخی مشکلات فنی را در اینجا می‌دیدند و احساس می‌کردند این کار انجام نمی‌شود؛ اما الحمدلله امروز شاهد هستیم که این کار با زحمت عزیزان، با نیت خالص و با لطف الهی افتتاح می‌شود و حتما با افتتاح این خط، خستگی همه زحمتکشان این پروژه از تن آنها خارج شده است. درنهایت هیچ لذتی بالاتر از این نیست که مردم از این خط استفاده ببرند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری 2اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک، تأکید کرد که یکی از تفاوت‌های فرهنگ جهادی با دیگر فرهنگ‌ها در همین موضوع است. برخی برای این روز سخنرانی مفصلی می‌کنند؛ اما برخی اوقات آدم از بعضی تفکرات و رویکردها در کشور متعجب می‌شود. کسانی هستند که سالیان سال در مجموعه این کشور در سطوح مختلف مدیریت کردند و مسئولیت داشتند؛ همچنین روز زمین پاک چندین سال در دوره مدیریت آنها سپری شده است اما هیچگاه‌ اقدامی برای زمین پاک نکردند. در همین کهریزک تا چند سال قبل روزی 7-6 تن زباله تهران را به بدترین شکل ممکن دفن می‌کردند و خودشان هم مدیریت می‌کردند. این افراد یک سال و 2سال و 3سال و 4سال و 5سال هم مدیر نبودند؛ یک دهه از مدیریت آنها در سطوح بالای کشور و شهر گذشته است.

به گفته قالیباف این افراد در زمان مسئولیت‌شان، در همین حوزه مترو به‌صورت متوسط سالی 3کیلومتر مترو هم احداث نکردند اما معلوم نیست با چه شجاعت و روحیه‌ای امروز قلم می‌زنند، از آلودگی و زمین پاک حرف می‌زنند و می‌گویند چرا اینگونه است؟ مدیریت جهادی یعنی همین که وقتی مدیر هستی، دیگر لازم نیست بگویی و بنویسی؛ باید عمل کنید و تحویل دهید. بنابر این افتخار مدیریت جهادی این است که به مناسبت روز زمین پاک سخنرانی نمی‌کند بلکه 20کیلومتر مترو را تحویل مردم می‌دهد و می‌گوید این عین زمین پاک است.

جالب است که هر روز به این بداخلاقی خود در رسانه‌های مخالف آن هم با ادبیات گوناگون و با قلم خودشان ادامه می‌دهند یا قلم دیگران را اجیر می‌کنند. حتما آلودگی هوا مهم‌ترین معضل شهر است اما آنها نیز کارنامه خود را بگویند که در طول مدتی که مدیر بودند - و با دست باز هم مدیریت کردند - چه اقدامی انجام دادند؟ مدیریتی که دولت و شهرداری با هم یکی بوده و امکانات زیادی برایشان وجود داشته است. آن موقع شورای شهری هم نبوده است تا بخواهند کارنامه ارائه دهند که چه تحویل مردم دادند. وی گفت که امروز هم قانع نیستیم که اگر به‌صورت متوسط سالی 15کیلومتر مترو ساخته شده است، بگوییم این میزان کفایت می‌کند. امروز 200کیلومتر مترو در شهر تهران و حومه آن در دست ساخت است به‌نحوی که 4دستگاه حفار تی‌بی‌‌ام نیز در خطوط کار انجام می‌دهند و در کنار آن، کار حفاری که به روش سنتی انجام می‌دهیم که بیش از دستگاه‌های تی‌بی‌‌ام سرعت دارد.

لزوم همکاری دولت

موضوع دیگر مورد اشاره شهردار تهران، همکاری‌ها با دولت در کمک به حمل‌ونقل عمومی بود، خصوصا در بخش دوم هدفمندی یارانه‌ها که باید به حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای صورت گیرد چرا که حمل‌ونقل عمومی همان توسعه زیرساخت‌هاست. حمل‌ونقل عمومی ازجمله مقوله‌هایی است که امروز در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا هستند و بیشترین درآمد سرانه را دارند، باز هم مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد و این دولت‌ها به حمل‌ونقل عمومی یارانه می‌دهند؛ این یارانه‌ها را نیز هم در بخش زیرساخت‌ها و هم در بخش خرید خدمات پرداخت می‌کنند. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و کاری که در کاهش مصرف سوخت صورت می‌گیرد، توافقنامه بسیار خوبی امضا شد که از این بابت از زنگنه، وزیر نفت تشکر می‌کنم. همچنین امیدوارم که بتوانیم به سرعت این توافقنامه را اجرایی کنیم.

قالیباف در پایان متعهد شد که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد در پایان این دوره مدیریتی و در دوره چهارم شورا، روزانه در محدوده شهری بیش از 10میلیون نفر جا‌به‌جایی مسافر با مترو را داشته باشیم یعنی ظرفیت جا به جایی مترو بیش از سه‌برابر افزایش یابد.

کد خبر 257007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز