سیدمحمد فخار: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد درصورت پرداخت بموقع هزینه‌های مترو و عمل به‌وعده‌های دولتی می‌توان تا پایان برنامه ۵ساله ظرفیت ناوگان ریلی درون شهری را به ۱۰میلیون سفر روزانه با سرفاصله ۲دقیقه رساند.

مترو

خطوط متروي تهران در بدو طراحي براي سرفاصله 2دقيقه طراحي شده بود اما در حال حاضر متوسط حركت قطارها حدود 5تا 7دقيقه است و اين تأخير زماني تنها به‌علت كمبود واگن‌هاي خدمت رسان در خطوط بهره‌برداري شده است. آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در گفت‌وگوي اختصاصي به همشهري اعلام كرده، اگرچه در خطوط يك و دوي مترو به تعداد كافي واگن تأمين شد اما با توسعه مترو واگن‌هاي موجود به ساير خطوط نيز خدمت رساني كرد و باعث شد مشكل عدم‌تأمين واگن‌ها، با انتقال برخي از آنان به خطوط ديگر رفع شود اما سر فاصله حركت قطار با افزايش 5دقيقه‌اي مواجه شد.

تجهيز خطوط يك، 2و 5با 455دستگاه واگن انجام شده بود اما براي خطوط 3و 4واگني وارد نشد و مشكلات ال سي، فاينانس و تحريم‌هاي خارجي همزمان با كارشكني‌هاي دولتي موجب شد مسئولان به فكر بيفتند كه خطوط تازه تأسيس را با واگن‌هاي خط‌هاي موجود تجهيز كنند.

براساس گفته‌هاي معاون شهردار تهران و به استناد سند برنامه 5ساله شهرداري تهران، امسال بايد 30كيلومتر مترو در تهران به بهره‌برداري برسد كه شامل 18كيلومتر بخش شمالي خط 3و 12كيلومتر از خط 7مي‌شود. براساس برآوردهاي مسئولان قطار شهري پايتخت براي تكميل اين خط، واگن‌ها، پله‌هاي برقي و تمام ملزومات ايستگاهي به حدود 3هزار ميليارد تومان بودجه نياز است. البته اين بودجه به‌علاوه قرار است در ساخت پايانه ريلي براي مبدأ خط 3در جنوب ايستگاه آزادگان، تجهيز هواكش‌هاي ايستگاهي وتونل‌ها و همچنين رفع نواقص موجود هزينه شود.

خط 3كه هم‌اكنون بخش‌هاي مركزي و جنوبي آن به طول حدود 20كيلومتر بهره‌برداري شده و 18كيلومتر از شمال آن باقي مانده است، به 87قطار كامل يعني 696واگن نياز دارد. طراحي ايستگاه‌هاي خطوط يك، 2و 7براي توقف 7واگن ساخته شده و مي‌شود اما براي خطوط سه، 4و 7به قطارهاي 8واگنه نياز است. براساس برآورد مسئولان، ارزش تقريبي كل قطارهاي خط 3، 974ميليون دلار برآورد مي‌شود.

اما براي رسيدن به سرفاصله 2دقيقه و استفاده از ظرفيت حقيقي متروي تهران بايد براي خط 4نيز 49قطار 8واگنه يعني 392واگن به ارزش 549ميليون دلار خريداري شود. در ادامه تجهيز خط 6نيز بايد با 78قطار يعني 546واگن انجام شود كه 764ميليون دلار هزينه در بر دارد. خط 7نيز كه 12كيلومتر آن در سال‌جاري بايد به بهره‌برداري برسد، به 65قطار يا 520واگن به ارزش 728ميليون دلار بودجه نياز دارد.

درصورت تأمين قطارهاي مذكور تا پايان برنامه 5ساله مديريت شهري، 10ميليون جابه‌جايي روزانه با سر فاصله 2دقيقه قطارها در پايتخت صورت مي‌گيرد. اما اولويت نخست براي تزريق واگن‌ها به سيستم ريلي، خط 4است و پس از آن بايد خط 3تجهيز شود. پس از آن نيز اولويت با خط 7 بوده و در آخر خط 6بايد تجهيز شود. از سويي در طرح اصلي خط 4نيز توسعه آن تا فرودگاه مهرآباد لحاظ شده كه بايد با رسيدن بودجه‌هاي لازم تكميل شود.

کد خبر 263964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha