مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

سید محمد فخار: عملیات حفاری در بخش شمالی خط ۳مترو در ۳شیفت کاری دنبال می‌شود تا وعده مدیریت شهری برای بهره‌برداری کامل از این خط تا پایان سال‌جاری عملی شود.

مترو-حفاری

براساس آخرين اخبار، 3ايستگاه از اين خط تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد و ساير ايستگاه‌ها به مرور در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.

به گفته عظيم عراقي مجري بخش شمالي خط 3متروي تهران، اين خط تا پايان سال به شهرك قائم مي‌رسد. نيمه شمالي خط 3از ايستگاه شهيد بهشتي تا شهرك قائم به طول 18كيلومتر با 13ايستگاه در دست احداث است و مديريت شهري در تلاش است اين بخش از خط را تاپايان سال تكميل و آماده بهره‌برداري كند.

عمليات عمراني احداث تونل‌هاي بخش شمالي خط 3هم‌اكنون در 3شيفت در دست احداث است و اين بخش تا پايان سال كامل مي‌شود و بعضي از ايستگاه‌هاي آن به بهره‌برداري مي‌رسد. البته از برخي ايستگاه‌ها نيز قطارهاي مترو عبور مي‌كنند تا به مرور ايستگاه‌هاي مياني هم به بهره‌برداري برسند.

در مرحله نخست 3ايستگاه شهيد زين‌الدين، ميدان نوبنياد و شهرك قائم مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرند و مسافرگيري در آنها محقق خواهد شد، ساير ايستگاه‌ها نيز در برنامه‌اي كوتاه‌مدت افتتاح مي‌شوند. عراقي با بيان اينكه آخرين ايستگاه اين خط در شمال پايتخت، ايستگاه قائم واقع در بلوار قائم است، گفت: در مجموع تاكنون ساخت تونل‌هاي نيمه شمالي خط 3بيش از 91درصد و ايستگاه‌هاي آن نيز حدود 65درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و مشكل خاصي براي تكميل اين پروژه وجود ندارد.

همچنين در ايستگاه‌هايي كه تا پايان سال به بهره‌برداري رسمي مي‌رسد پيشرفت فيزيكي ساخت تونل 100درصد و ساخت ايستگاه‌ها نيز 80درصد بوده است. مجري نيمه شمالي خط 3تأكيد كرد: تمام معارضات تاسيساتي، ساختماني و... در مسير نيمه شمالي خط 3رفع و تمام تملك‌هاي لازم براي ساخت ورودي ايستگاه‌هاي اين بخش نيز محقق شده است. پيش از اين، سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل شهردار تهران اعلام كرده بود كه براساس سند برنامه 5ساله شهرداري تهران، امسال بايد 30كيلومتر مترو در تهران به بهره‌برداري برسد كه شامل 18كيلومتر بخش شمالي خط 3و 12كيلومتر از خط 7مي‌شود.

براساس برآوردهاي مسئولان قطار شهري پايتخت براي تكميل خط 3، رسيدن واگن‌ها، پله‌هاي برقي و تمام ملزومات ايستگاهي به حدود 3هزار ميليارد تومان بودجه نياز است. البته اين بودجه قرار است در ساخت پايانه ريلي براي مبدأ خط 3در جنوب ايستگاه آزادگان، تجهيز هواكش‌هاي ايستگاهي وتونل‌ها و رفع نواقص موجود هم هزينه شود. خط 3كه بخش‌هاي مركزي و جنوبي آن به طول حدود 20كيلومتر بهره‌برداري شده و 18كيلومتر از شمال آن باقي مانده است، به 87قطار كامل يعني 696واگن نياز دارد. براساس برآورد مسئولان، ارزش تقريبي كل قطار‌هاي خط 3، 974ميليون دلار برآورد مي‌شود. روند پيشرفت ايستگاه‌هاي خط 3در بخش شمالي را در جدول مقابل ببينيد.

راه‌اندازي 24دستگاه پله برقي در جنوب خط 3

عمليات تكميل بخش جنوبي متروي خط 3به موازات ساخت بخش شمالي دنبال مي‌شود. در اين زمينه ديروز ايستگاه‌هاي آزادگان، قلعه مرغي، جواديه، راه‌آهن و منيريه در جنوب خط 3متروي تهران به 24دستگاه پله برقي تجهيز شدند. اين پله‌ها در آزادگان 2دستگاه، قلعه مرغي 2دستگاه، جواديه 8دستگاه، راه‌آهن 6دستگاه و منيريه 6دستگاه نصب شد و براي تسهيل تردد مسافران زير بار ترافيك رفت. عمليات نصب اين پله‌ها در حداقل زمان ممكن هر روز از ساعت 12شب تا 4بامداد براي پرهيز از عدم‌تداخل در زمان بهره‌برداري و تردد مسافران در ايستگاه‌ها انجام گرفت. بخش جنوبي خط 3مترو به 370دستگاه پله برقي نياز دارد.

موقعيت ايستگاه پيشرفت
خيابان بهشتي، تقاطع مفتح 100 درصد
خيابان بهشتي، يوسفي 73/5 درصد
خيابان بهشتي، شريعتي 63/1 درصد
صيادشيرازي، مسيل باختر 65 درصد
صيادشيرازي، خواجه عبدالله 66/8 درصد
صيادشيرازي، بزرگراه همت 77 درصد
صيادشيرازي، خيابان موسوي 35 درصد
صيادشيرازي، خيابان مغان 41 درصد
ميدان نوبنياد 36/9 درصد
خيابان موحددانش 36/9 درصد
بزرگراه لشگرك، تقاطع ارتش 33/7 درصد
ميدان اول شهرك قائم 38 درصد
پاركينگ پارك نياوران 7/9 درصد
کد خبر 274871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha