چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: از زمانی که انسان‌ها توانسته‌اند پارچه ببافند و لباس بدوزند، همیشه افرادی هم برای فروش پارچه وجود داشته‌اند.

پارچه

 اگر دنبال کسب و کار خوب و‌تروتمیزی هستید پارچه فروشی یکی از گزینه‌های شماست. این درست است که بازار لباس‌های حاضری حسابی پررونق است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند لباس حاضر و آماده بخرند اما هنوز هم بعضی‌ها دنبال خریدپارچه و دوخت منحصربه‌فرد خودشان هستند و برای همین ترجیح می‌دهند سراغ پارچه‌فروشی‌ها بروند. پارچه‌فروشی به تجهیزات خیلی زیادی احتیاج ندارد و با کمی مهارت در شناخت انواع پارچه‌ها می‌توانید یک مغازه درست و درمان باز کنید به این شرط که حواستان باشد «گز نکرده پارچه نبرید».

آماده سازی مغازه

حالا که مغازه را اجاره کرده‌اید باید به فکر قفسه‌بندی و دکوربندی آن برای تبدیل شدن به یک پارچه‌فروشی زیبا باشید. این نکته را یادتان نرود که مشتری‌ها اول ویترین شما را می‌بینند و بعد وارد مغازه می‌شوند؛ پس داشتن یک ویترین شیک و مرتب خیلی مهم است. اگر متراژ مغازه‌تان را همان حدود 20متر درنظر بگیریم، با توجه به نوع دکور و قفسه‌ها، به اضافه ویترین شیشه‌ای و میز و... چیزی بین 5تا 10میلیون تومان سرمایه لازم دارید. برای قفسه‌بندی می‌توانید هم از قفسه‌های آهنی مشبک استفاده کنید که قیمت پایین‌تری دارند و هم از قفسه‌های چوبی گران‌قیمت‌تر. اگر از قفسه‌های آهنی استفاده کنید با حدود یک تا 2 میلیون تومان می‌توانید سر و ته قضیه را هم‌بیاورید ولی چوبی‌ها حدود 5تا 10میلیون روی دست‌تان خرج می‌گذارند. اینکه چقدر پارچه در قفسه بگذارید هم به‌خودتان بستگی دارد. می‌توانید از میله‌های فلزی پیچ شده به دیوار استفاده کنید و پارچه‌ها را روی آنها آویزان کنید یا طاقه و توپ‌ها را درون طبقه‌های قفسه بچینید.

خرید یا اجاره

برای داشتن یـک مغازه جمع وجور پارچه فروشی باید به فکر خرید یا اجاره مغازه‌ای باشید که حداقل 15تا 20متر زیربنا داشته باشد چون توپ و طاقه‌های پارچه‌ها بزرگ هستند و باید به راحتی در مغازه جا بگیرند. برای شروع بهتر است از مغازه کوچک‌تر و آن هم اجاره‌ای شروع کنید که اگر خدای نکرده از این شغل راضی نبودید ضرر کمتری کرده باشید. عبدل آباد، مولوی و زرتشت 3‌بورس اصلی پارچه در تهران هستند که می‌توانید یکی از آنها را برای اجاره مغازه انتخاب کنید. عبدل آباد در منطقه18 قرار دارد و بیشتر مربوط به پارچه‌های لباسی است. با حدود 7میلیون رهن و ماهی 750هزار تومان اجاره می‌توانید یک مغازه حدود 20متری اینجا اجاره کنید.

خیابان زرتشت هم بیشتر بورس پرده و پارچه‌های مجلسی برای لباس است. البته فروشگاه‌هایی که همه جور پارچه بفروشند هم بین‌شان دیده می‌شود. اینجا هم برای یک مغازه حدود 20متری چیزی حدود 10میلیون تومان رهن و 600تا 700تومان باید اجاره بدهید. مولوی هم بورس همه نوع پارچه است. در کل قیمت مشخصی برای اجاره مغازه‌ها نمی‌توان تعیین کرد و مکان مغازه، متراژ، امکانات و عوامل دیگری در تعیین آن دخیل هستند. خوبی اجاره در راسته‌های پارچه این است که غیر از مشتری‌های گذری خیلی از پارچه‌فروشی‌های کوچک یا خیاطی‌ها و مزون‌ها هم به مشتری‌های شما اضافه می‌شوند.

خرید انواع پارچه

پارچه فروش‌ها از 2 طریق پارچه مغازه را جور می‌کنند؛یا از تولیدی‌های پارچه مستقیم خرید می‌کنند و یا اینکه از بازار پارچه‌فروش‌های بازار بزرگ خرید می‌کنند. شما که تازه کار هستید همان گزینه خرید عمده از بازار پارچه فروش‌ها برایتان بهتر است. تا وقتی هم که راه و چاه کار دست‌تان نیامده باید با کسی که خوب و بد پارچه‌ها و وضعیت کلی بازار پارچه را می‌داند به خرید بروید. حواستان باشد پارچه‌هایی را بخرید که پرطرفدارند. سعی کنید همه مدل پارچه از انواع ملحفه، چادری، مجلسی‌های نگین دار، نخی، گیپور و تور و خلاصه هر چیزی که مشتری خوبی دارد در مغازه داشته باشید تا جنس‌تان جور باشد. هر چه تنوع اجناس و رنگ و مدلتان بیشتر باشد مشتری بیشتری هم خواهید داشت. سرمایه اولیه‌ای که برای خرید پارچه لازم دارید به گران قیمت یا ارزان قیمت بودن پارچه‌هایتان بستگی دارد اما به‌طور متوسط برای شروع باید چیزی حدود 20میلیون تومان برای خرید کنار بگذارید. برای یک مغازه 20متری باید چیزی حدود 100تا 500طاقه از پارچه‌های مختلف بخرید.

حساب دخل و خرج

اینکه چقدر قرار است سود کنید به فاکتورهای زیادی ازجمله محل مغازه‌، رفتار شما با مشتری، وضعیت بازار و... بستگی دارد اما سود پارچه‌فروشی چیزی حدود 17تا 25درصد است. سعی کنید برای فروش بیشتر، میزان تقاضای مردم محلی که مغازه را در آن اجاره کرده‌اید را بدانید تا پارچه‌های کم‌فروش روی دست‌تان نماند. اگر قرار است تنهایی کار کنید که هیچ ولی اگر کارتان زیاد شد و خواستید شاگرد بگیرید بد نیست بدانید که ماهی 600تا 700هزار تومان حقوق یک شاگرد ساده است. هزینه آب، برق، تلفن و گاز را هم باید به اینها اضافه کنید. اگر هم بخواهید فروش خوبی داشته باشید باید قید خواب و استراحت و تفریح در روزهای تعطیل را بزنید و مغازه را باز‌نگه دارید؛ چون خیلی از مردم در روزهای تعطیل خرید می‌روند. قیمت خرید و فروش پارچه‌هاحدودی است و به فصل، وضعیت بازار و تقاضای مشتری‌ها هم بستگی دارد. باید سعی کنید مشتری‌ها را به خرید دعوت کنید؛ برای مثال اگر کسی برای خریدن پارچه لباس نامزدی یا عروسی به مغازه آمده در اصل به چند مدل پارچه ساتن،گیپور، تور، حریر، تافته، آستری و... احتیاج دارد. شما باید با توجه به شناخت‌تان از پارچه و تقاضای مشتری همه پارچه‌ها را از مدل‌های مختلف برای مشتری روی میز بچینید و در انتخاب کمک کنید تا همه آنچه لازم دارند را از شما بخرد نه فقط یکی را. بسته به اینکه مغازه‌تان کجا قرار دارد اگر فرض کنیم در شروع کار مثلا به‌طور میانگین روزی 100هزار تومان بفروشید چیزی حدود 20تا 40هزار تومان سود شما خواهد بود؛ یعنی سودی بین 20 تا 40 درصد.

کد خبر 260823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز