دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

عاطفه پورمحمد: خیاطی از شغل­‌هایی است که از قدیم همیشه روی بورس بوده و درآمد خوبی هم داشته؛ یک شغل ظریف و دقیق که این روزها دوباره مشتری‌های زیادی پیدا کرده چون همه دوست دارند لباس خاص و تکی بپوشندکه دقیقا مطابق اندازه و سلیقه خودشان دوخته شده باشد.

چرخ خیاطی

کافی ­است حوصله­ کار با پارچه و قیچی را داشته باشید، خیلی طول نمی‌کشد که یک خیاط حرفه‌­ای بشوید و از این راه کسب درآمد کنید. البته برای رسیدن به این بالندگی و درآمدزایی آموزش و کوشش را نباید فراموش کنید.

ابزارهای اصلی

چرخ راسته‌دوز: نخستین وسیله مورد نیاز یک خیاط، چرخ راسته‌دوز است که هم خانگی­ دارد هم صنعتی.‌ بهترین نوعی که به درد کار حجم بالا می­‌خورد، چرخ صنعتی است که مارک‌ها و قیمت‌های مختلفی دارد ‌. راسته­ چرخ­‌فروش‌ها و لوازم جانبی آن هم در تهران خیابان خیام است که حتی از شهرستان‌ها هم برای خرید عمده به این خیابان می‌­آیند. توی این بازار‌می‌توانید هم جنس نو پیدا کنید و هم جنس دست دوم.

چرخ زیگزاگ­‌دوز: اگر بخواهید کارتان را حرفه­‌ای دنبال کنید، حداقل به یک چرخ زیگزاگ‌­دوز یا سردوز هم نیاز پیدا خواهید کرد. با اینکه چرخ‌های راسته­‌دوز خانگی هم می‌تواند سردوزی کند اما چرخ سردوزی به‌کار شما سرعت می­‌دهد و کارتان را خیلی تمیزتر از چرخ‌های دیگر در می­‌آورد. چرخ سردوز را هم در خیابان خیام می‌توانید پیدا کنید. البته قیمت آن از چرخ راسته­‌دوز گران‌­تر است اما خدماتی که این چرخ به شما می‌دهد، ارزش بیشتر خرج‌کردن را دارد. شما می‌توانید با قبول خرده‌­کاری‌هایی مثل سردوز زدن لباس‌های مشتری‌ها، هم درآمدتان را افزایش دهید و هم مشتری‌هایتان را بیشتر کنید.

چرخ میان­‌دوز: میان­‌دوز بیشتر به درد دوختن لباس‌های کشی و تریکو می­‌خورد و خیلی لازمه کار خیاطی نیست اما این هم برای درآمدهای جانبی شما به درد می‌خورد. پس اگر سرمایه اضافه­‌ای پیدا کردید خوب است که یک چرخ میان‌­دوز هم داشته باشید، اینطوری می‌توانید سفارش‌های بیشتری قبول کنید.

اتو بخار حرفه­‌ای: از ضروریات کار است. خیاط‌ها معمولا از اتوبخار‌های مخزن­‌دار استفاده می‌کنند. قیمت آنها مسلما بسته به مارک، متفاوت است. برای اینکه درزهای لباس مشتری‌هایتان صاف در بیاید بهتر است از یک اتوی استیل (از آن قدیمی‌ها) خاموش استفاده کنید و بلافاصله بعد از اتوی داغ، اتوی سرد و خاموش را روی درز حرکت دهید. این کار پارچه را سریع سرد می‌کند و صاف‌بودن آن تثبیت می‌شود.

میز برش: شما تقریبا 80درصد کارهای خیاطی را روی میز برش انجام خواهید داد. مرکز فروش میز برش هم در تهران، درخیابان خیام، پایین‌تر از چهارراه گلوبندک است که هم می‌توانید میز آماده بخرید و هم سفارش دهید. اگر نمی­‌خواهید زیاد هزینه شود، میز دست دوم هم به کارتان می‌­آید. جنس­ و اندازه­ میز برش بستگی به جا و مکان­ کار و سلیقه شخصی­‌تان دارد اما یکسری استاندارد را باید درنظر داشته باشید؛ ارتفاع میز از سطح زمین باید بین90تا 100سانتی‌متر باشد تا هنگام ایستادن پشت آن کاملا وضع بدن به حالت عمودی باشد. معمولا در اطراف آن کشوهایی برای قراردادن وسایل خیاطی نصب می‌­کنند. جنس میز برش بهتر است از چوب سفیدرنگ قابل شست‌وشو باشد اما روکش‌های لغزنده مثل شیشه و... اصلا مناسب نیست.

خرده وسایل‌

وسایل خرده‌ریز‌ خیاطی خرج زیادی ندارد. در تهران، مرکز اصلی این وسایل خیابان خیام تهران است.

قیچی: قد و قواره­ قیچی، بستگی به نوع کار و اندازه دست شما دارد. تیغه قیچی باید از جنس فولاد مناسب و قابل تیز کردن باشد. قیچی‌هایی هستند که تیغه‌های آنها با پیچ‌ومهره به­ هم وصل شده‌اند. این قیچی‌ها بهتر و بادوام‌­تر از انواع پرچ شده هستند‌. برای اینکه قیچی‌­تان زود فرسوده نشود و کارتان لنگ نماند بهتر است برای هر کار یک قیچی مخصوص درنظر بگیرید­؛ مثلا قیچی برش ضخیم، قیچی دالبر و زیگزاگ، قیچی مخصوص جا دکمه و... .

متر خیاطی: 2نوع متر داریم؛ یکی با روکش پلاستیک یا مشمعی و دیگری متر کاغذی که اولی دوام بیشتری دارد. بهتر است 2 سر متر، فلزی باشد که روی کار صاف بماند و سر آن ریش‌ نشود.

خط کش ساده: معمولا خیاط‌ها یک خط­‌کش فلزی یا چوبی 50سانتی‌متری دارند. مِل یا گچ خیاطی، صابون خیاطی و کاربن هم برای علامت­گذاری و انتقال الگو روی پارچه لازم است.

سوزن و سنجاق ته­‌گرد: بهترین نوع آن براق، باریک، بلند و نوک تیز است. نوع مرغوب آن خم نمی‌شود و شما را لنگ نمی­‌گذارد.

نخ: خیاط‌ها نخ را دوکی خرید می‌کنند. بهتر است به‌صورت طیف رنگ نخ بخرید تا برای هر پارچه­‌ای نخ همرنگ پیدا کنید.

روغن چرخ: برای اینکه استهلاک چرخ‌هایتان کم بشود و کارایی بهتری داشته باشند، باید هر چند روز یک‌بار بعد از اینکه کار تمام شد، آنها را روغن­کاری کنید. بهتر است که روغن را در ظرف‌های بزرگ بخرید که تا چند وقت از خرید دوباره­ آن راحت باشید.

غیره: گونیا، اشل خیاطی، رولت، نخ چین، انگشتانه و... هم از خرده‌ریزهای خیاطی هستند که داشتن آنها در یک کارگاه کوچک خیاطی خالی از لطف نیست و ضروری بودن آن بستگی کامل به شیوه­ و قلق کار شما دارد.

خیاطی در 6 ماه

خیاط شدن نیاز به استعداد دارد اما بیشتر از آن، پشتکار و مهارت می­‌خواهد. نخستین و بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که برای یادگیری خیاطی، به‌دنبال یک آموزشگاه خوب و معتبر باشید. بهترین آموزشگاه‌ها، آنهایی هستند که سازمان فنی‌­وحرفه‌­ای کشور تأیید کرده است. این آموزشگاه‌ها شهریه­ استاندارد و مشخصی دارند، طرح درس‌­هایشان از سوی سازمان کنترل می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه بعد از تمام شدن دوره­ آموزشی، دیگر نگران دادن آزمون و گرفتن مدرک نخواهید بود چون نماینده سازمان می­‌آید توی این آموزشگاه‌ها و آزمون عملی را از شما می­‌گیرد.

اولین دوره­ خیاطی حداکثر 6‌ماه طول می­‌کشد؛ البته این مدت در آموزشگاه‌های مختلف، بسته به نوع برنامه‌­ریزی آنها فرق می‌کند. فرض این است که شما هیچ‌چیزی از خیاطی نمی­‌دانید و حتی نخ و سوزن را هم نمی‌توانید درست به‌دست بگیرید. در این دوره­ ابتدا با شما انواع دوخت با دست را کار می­‌کنند، بعد طرز کار با چرخ را به شما یاد می­‌دهند. شناخت جنس پارچه برای یک خیاط مهارت ارزشمندی است که در این دوره جزو مقدمات کار، به شما آموزش می‌دهند؛ اینکه روی انواع پارچه‌ها به چه نحو بهتر است الگوها را قرار داد؛ اینکه چطور لباس­‌های 2رنگ بدوزید، یا چطور لباس­‌های ساده را با دوخت­‌های زیبا تزیین کنید. همچنین انواع چادر و خیلی دیگر مهارت‌های لازم برای خیاط شدن به شما آموزش داده می‌شود.

اگر دوست دارید که خیاط فوق‌حرفه‌­ای بشوید و کیفیت کارتان در حد یک تولیدی بالا رود، می‌توانید دوره‌های تکمیلی را هم بگذرانید: 1- دوره­ ژورنال­­‌شناسی که حدودا 4ماه طول می­‌کشد. شما در این دوره با مدل­‌های مختلفی که در ژورنال­‌ها وجود دارد و نحوه­ تشخیص مدل آنها و ترکیب مدل‌­ها آشنا می‌شوید. 2- دوره­ لباس‌شب و عروس که حدودا 6‌ماه طول می‌کشد. در این دوره­ شما را با تمام زیر و بم خیاطی لباس شب آشنا می­‌کنند؛ اینکه چطور آهارکشی کنید، چطور فرم لباس‌ها را خوب دربیاورید و... . 3- دوره­ ضخیم‌دوزی که در آن به‌صورت تخصصی دوخت انواع پالتو و آستردوزی برای آنها، انواع یقه­ با پارچه ضخیم و... را یاد می‌­گیرید.

کد خبر 260679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز