سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

مریم انصاری‌سعید: سرمایه‌گذاری در بورس در کشورهای کمتر توسعه‌یافته هنوز بین مردم رایج نیست و مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌هایشان را به‌طور سنتی در بازارهای طلا، خانه و ارز سرمایه‌گذاری کنند؛

بورس

 به‌طور مثال، ترکیه با 75میلیون نفر جمعیت تنها حدود یک میلیون سهامدار و پاکستان با حدود 180میلیون نفر جمعیت، تنها 400هزار نفر سهامدار دارد اما مطمئن باشید اگر با اطلاعات کافی و به روز وارد بازار سرمایه شوید، علاوه بر سود مطلوب، به پویایی اقتصاد کشورتان هم کمک کرده‌اید. خبر خوب هم اینکه براساس اعلام یک سال گذشته سازمان بورس، تعداد سهامداران ایرانی طی 5سال حدود دوبرابر شده است. اگر سرمایه‌ای دارید که می‌خواهید بی‌استفاده نماند، بورس گزینه خوبی است البته باید با مطالعه و آگاهی کامل وارد آن شوید تا سرتان بی‌کلاه نماند؛ اینها اصول اولیه ورود به بازار بورس هستند.

گام اول
مطالعه و مشورت

برای سرمایه‌گذاری در بورس، قبل از هر‌چیز باید مطالعه و شناخت کافی درباره این بازار داشته باشید، با افراد حرفه‌ای مشورت کنید و هدف‌تان را از سرمایه‌گذاری در بورس مشخص کنید. با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید. هیچ‌وقت به‌صورت شتابـ‌زده و هیجانی اقدام به خرید یا فروش سهام نکنید. برای شروع کار، از سرمایه‌های مازاد خـود استفاده کنید و سرمایه‌های ضروری خود را وارد بورس نکنید. حتما برای سرمایه‌گذاری در بورس با افراد متخصص مشورت کنید. کارگزاران رسمی بورس که مجوز مشاوره دارند، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مشورت در سرمایه‌گذاری هستند.

گام دوم
دریافت کد معاملاتی

احتمالا شما هم در یک یا چند بانک، دارای حساب بانکـی هستید. همانطـور که برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در بانک، نیازمند دریافت شماره حساب بانکی هستید، برای سرمایه‌گذاری در بورس هم باید در نخستین گام، کد معاملاتی دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی، می‌توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی، به یکی از کارگزاران رسمی بورس مراجعه کنید.

گام سوم
خرید وفروش سهام

برای خرید و فروش سهام، نیازی نیست به تالار بورس مراجعه کنید. خرید و فروش سهام صرفا از طریق شرکت‌های کارگزاری و به یکی از روش‌های زیر انجام می‌گیرد:
مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
سفارش تلفنـی به کارگـزاری برای خرید یا فروش سهام
سفارش اینترنتی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام
خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)
تفاوت سفارش اینترنتی و معاملات آنلاین این است که در سفارش اینترنتی، شما به‌جای مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری و تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش سهام، به پایگاه اینترنتی کارگزاری مراجعه کرده و فرم سفارش خرید یا فروش سهام را از طریق اینترنت تکمیل می‌کند و در اختیار کارگزار قرار می‌دهید. اما در نهایت، این کارگزار است که عملیات خرید یا فروش سهام را براساس سفارش شما انجام می‌دهد ولی در معاملات آنلاین، شما پس از دریافت گذرواژه و رمز عبور از کارگزاری، می‌توانید شخصا نسبت به خرید و فروش سهام ازطریق اینترنت اقدام کنید. افزایش سرعت، سهولت و عدالت در دسترسی به بورس و خرید و فروش سهام، مهم‌ترین مزیت معاملات آنلاین است. اما توصیه می‌شود افـرادی از روش معاملات آنلاین استفاده کننـد که تجربه بیشتـری در خریـد و فروش سهام دارند.

بورس مجازی را تجربه کنید

اگر نگران آن هستید که با سرمایه‌گذاری در بورس ضرر و زیان کنید، توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری واقعی در بورس، سرمایه‌گذاری در فضای شبیه‌سازی‌‌شده بورس را تجربه کنید. سامانه اینترنتی تالار مجازی بورس ایران به نشانی www. irvex. ir این امکان را برای شما فراهم می‌کند. تالار مجازی بورس ایران با شبیه‌سازی فضای واقعی بورس، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به پول و بدون آنکه ریسکی متوجه شما شود، سرمایه‌گذاری براساس شرایط واقعی بورس را تجربه کنید، چون قیمت سهام و سایر شرایط در این تالار، تا حد بسیار زیادی، منطبق با شرایط واقعی بورس است، بنابراین شما می‌توانید مهارت خود در سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی از بورس را با سایر کاربران تالار مقایسه کنید. اگر جزو 5 نفری باشید که بیشترین بازدهی را در رقابت‌های تالار کسب می‌کنید، از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار به شما اعتبار واقعی جهت خرید سهام، به‌عنوان جایزه اعطا خواهد شد. همچنین انواع متون آموزشی الکترونیک از طریق این تالار برای شما به‌صورت رایگان در دسترس است. پس فرصت را از دست ندهید. شعار تالار مجازی این است: «بدون پول و بدون ریسک، در بورس مجازی سرمایه‌گذاری کنید و سهام جایزه بگیرید.»

الفبای بورس چیست؟

Bourse-1: بورس کلمه‌ای فرانسوی است که در زبان فرانسه یعنی کیف پول.
2- سهم: نشان‌دهنده میزان مالکیت یک فرد (حقیقی یا حقوقی) در یک شرکت است.
3- بازار اولیه: دارایی‌هایی که برای نخستین‌بار توسط شرکت‌ها یا دولت عرضه می‌شوند در این بازار پذیره‌نویسی می‌شوند. در واقع پذیره‌نویسی سهام و افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، فعالیت در بازار اولیه است.
4- بازار ثانویه: دارایی‌هایی که ابتدا در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفته است در بازار ثانویه مورد معامله مجدد قرار می‌گیرد که این فعالیت عمدتاً در بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد.
5- قیمت اسمی: قیمت اولیه سهم در بازار اولیه است که در حال حاضر در بورس تهران قیمت اسمی سهام 100تومان است. این قیمت فقط قیمت اسمی سهم است؛ یعنی شرکت در روز نخست، قیمت هر سهم خود را 100تومان تعیین کرده است و سهامداران این مبلغ را برای خرید هر سهم شرکت پرداخته‌اند.
6- کارگزار: بنگاه‌های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام توسط آنها صورت می‌گیرد. در این معاملات، کارگزار وکیل تام‌الاختیار فروشنده و خریدار است.
7- سال مالی: عبارت است از یک سال که ابتدای آن شروع فعالیت مالی و انتهای آن پایان فعالیت مالی است.
8- سهامدار جزء: طبق قانون به شخص حقیقی یا حقوقی که مالک کمتر از 5درصد سهام یک شرکت باشد سهامدار جزء گفته می‌شود.
9- قیمت نهایی: قیمت نهایی سهم که در پایان روز محاسبه می‌شود میانگینی از قیمت‌های مورد معامله شده آن روز براساس حجم مبناست.
10- شاخص کل: عددی است که نشان‌دهنده بازدهی بازار است و تغییر آن به منفی یا مثبت نشان‌دهنده تغییر مثبت یا منفی کل بازار است. برای محاسبه بازدهی بازار مثلاً طی‌ماه گذشته می‌توان درصد رشد شاخص را از ابتدا تا انتهای‌ ماه درنظر گرفت.
11- شاخص مالی: عبارت است از روند بازدهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری.
12- شاخص صنعتی: عبارت است از بازدهی شرکت‌های غیرسرمایه‌گذاری؛ یعنی شاخص کل منهای شاخص مالی.
13- شاخص 50شرکت فعال‌تر بورس: هر چند وقت یک‌بار (معمولا به‌صورت فصلی) براساس وضعیت معامله شرکت‌ها و نقدشوندگی آنها، 50شرکت فعال‌تر یا برتر را اعلام می‌کند، این شاخص روند رشد آنها را بازگو می‌کند.
14- شاخص بازده نقدی: عبارت است از بازدهی شرکت‌ها به جهت بازده سود خالص.
15- شاخص بازده نقدی و قیمت: عبارت است از بازدهی شرکت‌ها به جهت بازده سود خالص و قیمت.

 

کد خبر 260021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز