دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

راننده تاکسی‌شدن کار ساده‌ای نیست. قبل از اینکه سند و پلاک یک خودروی زرد نارنجی یا سبز به نامتان بخورد و در یکی از خطوط تاکسی یکی از شهرهای کشور مشغول شوید باید هفت‌خان رستم را پشت سر بگذارید.

تاکسی

خب، حق هم بدهید؛ جان مسافران که شوخی نیست. درضمن این را هم همین‌جا بدانید که برای اخذ مجوز کمک‌راننده تاکسی هم مراحلی کمابیش شبیه به اخذ مجوز تاکسیرانی و اخذ پلاک را باید پشت سر بگذارید. همینطور کسانی که قصد دارند امتیاز تاکسیرانی را از یک تاکسیران بخرند نیاز به طی کردن این مراحل دارند. سازمان تاکسیرانی هر استان و شهرداری‌های هر شهر، محلی است که برای این کار باید به آن مراجعه کنید. اگر فکر اخذ مجوز تاکسیرانی در ذهنتان می‌چرخد مطلب زیر را بخوانید تا ‌ با مسیری که باید طی کنید آشنا شوید.

گام اول
شرایط را مهیا کن

در اولین گام به سازمان تاکسیرانی شهر خود مراجعه کنید. متصدی بخش صدور مجوز شما را از شرایط اخذ مجوز تاکسیرانی مطلع می‌کند. برای داشتن تاکسی شرایط اولیه‌ای طبق قانون تعریف شده‌که باید قبل از هرگونه اقدامی این شرایط را مهیا کنید. شرط سنی یکی از اینهاست؛ کسی که برای خرید پلاک تاکسی یا اخذ مجوز تاکسیرانی اقدام می‌کند باید بالای ۲۳ سال سن داشته باشد. حداکثر سن مجاز برای این کار هم ۵۰‌سال است. داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت از خدمت سربازی هم الزامی است. مدرک تحصیلی تاکسیران‌هایی که در خطوطی مثل تاکسی‌های راه‌آهن یا فرودگاه کار می‌کنند باید حداقل دیپلم باشد و سایر خطوط تاکسی حداقل پنجم دبستان. مدرک معادل پنجم ابتدایی که توسط نهضت سوادآموزی ارائه شده باشد هم قابل‌قبول است. تأهل شرط دیگر اخذ مجوز تاکسی محسوب می‌شود؛ به افراد مجرد مجوز رانندگی با تاکسی را نمی‌دهند. درضمن تاکسیرانی نیاز به مهارت‌های خاص خود دارد، برای همین هم متقاضی راننده تاکسی باید گواهینامه رانندگی با خودروی عمومی یعنی ب۲ را داشته باشد.

گام دوم
فکر خودرو باش

اگر در گام اول، متوجه شدید که شرایط تاکسیران‌شدن را دارید در گام بعدی باید به فکر تهیه یک تاکسی باشید. بسته به ظرفیت شهری گرفتن مجوز تاکسی در آن دشوار یا آسان است؛ شهری مثل تهران ظرفیت تاکسی‌های خود را تکمیل کرده و این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها هنوز ظرفیت بالایی برای ورود تاکسی‌های جدید به خطوط مختلف وجود دارد. این موضوع حتی در مورد کلانشهرهایی مثل اصفهان، مشهد و تبریز هم صدق می‌کند. تهرانی‌هایی که می‌خواهند مجوز رانندگی با تاکسی داشته باشند باید اول یک فروشنده تاکسی پیدا کنند. شرایط فروش تاکسی در هر استان متفاوت است. معمولا در هر شهر و استانی یک پاتوق برای فروش تاکسی وجود دارد. در تهران مراکز فروش خودروهای دست دوم پاتوق این تاکسی‌ها هستند. در خیابان ملک هم می‌توان سراغ تاکسی‌های فروشی را گرفت.

گام سوم
در پیچ و خم گواهی ها

قبل از اینکه سند تاکسی را به نام خودتان کنید باید یکسری گواهی تهیه کنید که مربوط به گرفتن مجوز تاکسیرانی است. گواهی عدم‌سوءپیشینه یکی از این گواهی‌ها به‌حساب می‌آید. بعد از تکمیل مدارک و اقدام برای انگشت‌نگاری، یک هفته تا 10روز زمان می‌برد تا دفا‌تر پلیس+۱۰ این گواهی را برایتان صادر کنند. گواهی سلامت جسمانی و سلامت روانی یکی دیگر از گواهی‌هایی است که برای راننده تاکسی‌شدن به آن نیاز دارید و همینطور گواهی عدم‌اعتیاد. برای تهیه این گواهی‌ها باید به مراکزی مراجعه کنید که از طرف سازمان تاکسیرانی استان و شهر شما مورد قبول هستند.

گام چهارم
حضور در دفترخانه رسمی

در 3 گام قبلی شرایط اولیه مهیا شده؛ وقت آن است که سند خودرو را به نامتان ثبت کنید. مشکلی که معمولا برخی متقاضیان پلاک تاکسی در این مرحله با آن روبه‌رو می‌شوند این است که خودرو در مراکزی که از طرف سازمان تاکسیرانی معتبر شناخته می‌شوند معامله نشده است. پس قبل از نوشتن قولنامه و سند‌زدن خودرو حتما باید به تاکسیرانی بروید و نام و نشانی دفترخانه‌های مورد قبول سازمان را دریافت کنید. درضمن یادتان باشد که افراد بازنشسته و افراد دو‌شغله وارد سیستم تاکسیرانی نمی‌شوند. در ابتدای ورودتان به‌عنوان متقاضی اخذ مجوز تاکسی به سازمان تاکسیرانی و پرکردن فرم‌ها و تعهدنامه‌های اولیه این موضوع هم بررسی خواهد شد. بعد از تأیید مدارک شما و احتمالا فروشنده پلاک تاکسی، نوبت به تعیین اصالت خودرو می‌‌رسد. خودروی مورد نظر برای تأیید نیاز به قولنامه رسمی دارد.

گام پنجم
آزمون مسیرشناسی

حالا، هم مدارکتان بررسی شده و هم یک پلاک تاکسی به نام شما ثبت شده است، خب در این مرحله برای اخذ مجوز تاکسیرانی در هر شهری که هستید یک خان دیگر باقی مانده و آن شرکت در آزمون شهر‌شناسی است. برای اخذ مجوز تاکسیرانی باید در آزمون شهر‌شناسی امتیاز لازم را کسب کنید. به هر حال شما به‌عنوان یک تاکسیران، راننده حرفه‌ای یک شهر به‌حساب می‌آیید و باید معابر شهری را مثل کف دست‌تان بشناسید. هر شهری یک مرکز برای برگزاری آزمون شهر‌شناسی دارد. شرایط و نحوه برگزاری آزمون را باید از سازمان تاکسیرانی شهر خودتان بپرسید. درضمن آزمون شهرشناسی در روزهای خاصی از هفته برگزار می‌شود. برای مثال آزمون شهر‌شناسی در تهران تنها ۳ روز در هفته برگزار می‌شود. اگر در این آزمون موفق نشدید نگران نباشید، امکان شرکت دوباره وجود دارد.

گام ششم
انتظار گرفتن مجوز

گواهی قبولی در آزمون شهرشناسی آخرین مدرکی است که برای اخذ مجوز تاکسیرانی دریافت می‌کنید. حالا وقت آن رسیده که تمام گواهی‌ها و مدارک خود را که احتمالا در پوشه‌ای جمع‌آوری کرده‌اید به سازمان تاکسیرانی ببرید و به متصدی بخش صدور مجوز ارائه دهید. مدارک شما یک بار به‌طور کامل و دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این مرحله باید منتظر بمانید تا مجوز شما از طرف سازمان تاکسیرانی استان صادر شود. با این فرض که همه مدارک لازم قبل از اقدام به ثبت‌نام آماده شده باشد، حداقل یک‌ماه برای اخذ مجوز تاکسیرانی زمان نیاز دارید. این زمان بستگی به عوامل زیادی دارد و به همین نسبت هم طولانی و در موارد کمی، کوتاه‌تر می‌شود. به هیچ وجه نگران نباشید، اگر مراحل بالا را به‌ترتیب و درست پشت سر گذاشته باشید، به احتمال زیاد مجوز تاکسیران‌شدن برای شما صادر خواهد شد.

حساب و کتاب تاکسیرانی

هزینه خرید پلاک تاکسی بستگی به خطی که در آن فعالیت می‌کند و نوع خودرو دارد. در برخی از خطوط هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیون ریال بابت واگذاری مجوز تاکسی دریافت می‌شود. این مبلغ در شهر‌های مختلف متفاوت است.

چه مدارکی همراه داشته باشیم؟

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، ۱۸ قطعه عکس، گواهینامه ب۲ و کپی آن، گواهی عدم‌سوء‌پیشینه، گواهی عدم‌اعتیاد، اصل و کپی مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت به همراه کپی آن و گواهی سلامت جسمانی و روانی ازجمله مدارک مورد نیاز است. تعهدنامه‌ برای نداشتن سوء‌سابقه و نداشتن شغل دوم را نیز در این فهرست قرار دهید.

بد نیست بدانید...

افرادی که بیش از ۵۰ سال سن دارند با یک میانبر می‌توانند مجوز تاکسی دریافت کنند؛ این گروه با ارائه ۵‌سال سابقه بیمه از شرط سقف سنی عبور می‌کنند. تأهل یکی از شروط دریافت مجوز تاکسیرانی است. البته ازدواج رسمی مورد قبول است.

کد خبر 260687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز