دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خوی گفت: تالاب الند این شهرستان در راستای طرح حفاظت از محیط زیست، پرندگان و گونه‌های مختلف زیستی، احیا و آبگیری شد.

به گزارش ایرنا، جعفر محمدپور روز یکشنبه با بیان این که اکنون 90 درصد مساحت این تالاب آبگیری شده، افزود: تالاب دائمی الند از زیستگاه‌های ویژه پرندگان آبزی و کنارآبزی در منطقه به شمار می‌رود که با اجرای طرح آبگیری توسط حفاظت محیط زیست استان، به زیستگاهی مناسب برای پرندگان و پستاندارن تبدیل شده است.

تالاب الند یکی از هفت تالاب شهرستان خوی و در منطقه الند پنج کیلومتری روستای قزلجه واقع است.

این تالاب با مساحتی افزون بر چهار هکتار مکانی مناسب برای زیست پرندگان همچون آنقوت، دم چیلک، اردک، کاکایی، غاز، حواصیل، حواصیل سفید، لک‌ لک است که طراوت و زیبایی خاصی به محیط زیست خوی بخشیده‌اند.

وجود منطقه حفاظت شده مراکان، زیستگاه اصلی قوچ و میش نژاد ارمنی و منطقه شکار ممنوع زرآباد با مساحتی افزون بر 90 هزار هکتار و قرار داشتن هفت تالاب فصلی و دائمی، خوی را از لحاظ زیست محیطی در زمره شهرستان‌های مهم کشور و استان قرار داده است.

منطقه الند در غرب خوی و در دامنه‌های کوه اورین قرار دارد و علاوه بر داشتن تالاب یکی از ییلاق‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

شهرستان خوی علاوه بر تالاب الند از شش تالاب قریس، امام کندی، قوروق، شعبانلو، عذاب و ملاجنود بهره‌مند است.

آذربایجان غربی هم اکنون دارای ‎ 30تالاب فصلی، دایمی، طبیعی و یا انسان ساخت با آب شور و شیرین است که بدون احتساب دریاچه ارومیه افزون بر ‎604هزار و ‎ 99هکتار از عرصه‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

تالاب‌های آذربایجان غربی در چهار عنوان شامل پارک ملی دریاچه ارومیه، تالاب‌های کنوانسیون رامسر، تالاب‌های محدوده شکار ممنوع و تالاب‌های عادی شناخته می‌شوند که پنج تالاب کنوانسیون رامسر، هشت تالاب محدوده شکار ممنوع و بقیه تالاب‌های معمولی هستند.

از 22 سایت کنوانسیون رامسر سه سایت شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی و تالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و شورگل، در آذربایجان غربی قرار گرفته‌اند.

سه تالاب یادگارلو، درگه سنگی و شورگل در شهرستان نقده یک سایت از کنوانسیون رامسر را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر تالاب‌های بین‌المللی در شمال و جنوب استان تالاب‌های دیگری نیز وجود دارد که از شهرستان ماکو در شمال تا شهرستان میاندوآب در جنوب استان پراکنده‌اند که هریک از این تالاب‌ها زیستگاه مهمی برای پرندگان و محیطی برای تلطیف آب و هوا و منبعی برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب محسوب می‌شوند.

کد خبر 260682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز