همشهری آنلاین: "پرغذایی" و رشد بیش از حد جلبک‌ها به تهدیدی جدی برای حیات آبزیان و تالاب‌های استان آذربایجان غربی تبدیل شده است

تالاب‌های آذربایجان غربی در دام جلبک‌ها و خزه‌ها

به گزارش ایرنا، "پرغذایی" اصطلاح علمی برای رشد بیش از حد جلبک‌ها و خزه‌های آبی است که در صورت طغیان، تمام قسمت‌های آبی آبگیرها را اشغال کرده و موجب از بین رفتن آبزیان داخل تالاب‌ها و آبگیرها و خشک شدن آنها می‌شود.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های خشک حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این پدیده حاصل ورود انواع سموم و آفات نباتی، فاضلاب‌های خانگی و نیترات موجود در خاک کشاورزی است که از طریق زهکش‌ها و آب‌های روان وارد تالاب می‌شود.

حجت جباری افزود: اکنون بیشتر تالاب‌های استان در کنار کم آبی با پدیده پرغذایی نیز رو به رو هستند که این پدیده در تالاب ˈکانی برازان ˈ مهاباد بیش از سایر تالاب‌های استان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: پدیده پرغذایی به واسطه پوشش سطح آب با جلبک‌ها، اکسیژن محلول در آب را کاهش داده و موجب آسیب دیدن آبزیان می‌شود و پس از مرگ جلبک‌ها نیز به دلیل ته نشین شدن لاشه آنها، عمق آب تالاب‌ها و آبگیرها کاهش می‌یابد.

جباری گفت: کاهش عمق آب، زمینه تبخیر بیش از حد و خشکی تالاب‌ها را به دنبال دارد که لازم است در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی افزود: سموم کشاورزی که وارد تالاب ها می‌شود ، از طریق زنجیره غذایی وارد سیستم گوارشی پرندگان شده و جمعیت آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جباری اظهار کرد: استفاده از نی‌ها و علوفه تالابی نیز از دیگر چالش‌های تالاب‌های استان است که کشاورزان از انها به عنوان حصار باغ‌ها و مزارع و نیز تغذیه دام استفاده می‌کنند و پناهگاه‌های پرندگان و آشیانه‌های آنان را نابود کرده و تالاب‌ها به نقاطی نا امن تبدیل می‌شوند.

در آذربایجان غربی، ‎ 30تالاب فصلی، دایمی، طبیعی و یا انسان ساخت با آب شور و شیرین وجود دارد که افزون بر ‎ 604هزار و ‎ 99هکتار از عرصه‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

تالاب دریاچه ارومیه، دورگه سنگی، یادگارلو، شور گل و کانی برازان از جمله تالاب‌های مهم استان هستند که هم اکنون با چالش‌های زیست محیطی و بحران‌های مختلف مواجه هستند.

تالاب کانی برازان مهاباد از جمله تالاب‌های مهم کشور می‌باشد که اخیرا به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور انتخاب شده و اداره امور آن را جوامع محلی برعهده دارند.

کد خبر 244927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز