همشهری آنلاین: نماینده مقیم سارمان ملل متحد با اشاره به خشک شدت تالاب هامون گفت: اکنون به دلیل خشک شدن این تالاب، مردم و ماهیگیران منطقه معیشت خود را به کلی از دست داده‌اند و زمانی که از منطقه بازدید می‌کردم از من درخواست کردند تا صدایشان را به مجامع بین المللی برسانم و من این کار را خواهم کرد.

صدای مردم ایران برای نجات تالاب هامون را به جهان می رسانم

به گزارش ایرنا، گری لوییس روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به بازدید خود از منطقه سیستان و بلوچستان و تالاب هامون اشاره کرد و افزود: آبی که در گذشته به ایران می‌آمده و به تالاب هامون ریخته می‌شد اکنون در کشور افغانستان برای مصرف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخشی از علل خشکی تالاب هامون در داخل ایران است که می‌توان آن را سریعا حل کرد.

وی ادامه داد: .راه‌هایی برای نجات تالاب هامون وجود دارد که نیازمند مدیریت صحیح و اجرای درست است زیرا حل مشکلات تالاب‌های ایران مساله مالی ندارد.

وی افزود: شنبه هفته آینده در نشستی در لندن حضور خواهم یافت و در آنجا به مسائل مرتبط با محیط زیست ایران از جمله تخریب جنگل‌ها، آلودگی هوا، تنوع زیستی، انرژی و وضعیت تالاب‌های ایران از جمله ارومیه و هامون خواهم پرداخت.

لوییس با بیان اینکه در این نشست 3 پیغام از ایران خواهم داشت: وجود چالش‌های زیست محیطی در ایران یکی از این پیغام‌هاست که در این نشست عنوان خواهم کرد. همچنین سازمان ملل متحد بسیار تحت تاثیر رویکرد زیست محیطی رییس جمهوری ایران قرار گرفته و اینکه سازمان ملل کمک‌های لازم برای برطرف کردن چالش‌های زیست محیطی ایران را خواهد داشت.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد با بیان اینکه امنیت آب مهمترین موضوع زیست محیطی در سطح ملی ایران است، افزود: این مساله می‌تواند تبعات بسیار زیادی به دنبال داشته باشد به طور کلی باید آب به شکل مناسبی مدیریت شود و در محوریت برنامه‌ها قرار گیرد چرا که بدون داشتن حاکمیت آب فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه زندگی کنیم.

لوئیس درباره مقایسه وضعیت دریاچه ارومیه و هامون گفت: زمانی که آب نداشته باشیم خود را تحت تهدید احساس می‌کنیم و نمی‌توان در این حالت مقایسه کرد که کدام مکان از مکان دیگر بدتر است.

وی اظهارداشت: امنیت آبی مساله‌ای است که بارها از سوی مسوولان ایران به آن اشاره شده است و ما در سازمان ملل نسبت به تبعات این مساله نگرانی‌های زیادی داریم و آماده همکاری برای رفع این مشکل هستیم.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر همکاری‌های بین المللی ایران و سازمان ملل گفت: تحریم‌ها هیچگاه جلوی همکاری ایران و سازمان ملل متحد را در ارتباط با محیط زیست از جمله تالاب‌ها نگرفته است به گونه‌ای که حدود 10 سال است پروژه مشترک تالاب‌ها با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل در حال اجراست.

لوییس با بیان اینکه در فضای جدید ایران امیدواریم بتوانیم کمک‌های بیشتری به این کشور داشته باشیم افزود: درعین حال امیدواریم بتوانیم از تجارب ایران برای حل مشکلات زیست محیطی استفاده کنیم.

وی در باره برنامه‌های آینده سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: برای تالاب هامون مقاله‌ای نوشته‌ام که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به اشتراک و بررسی گذاشته خواهد شد تا در روز جهانی تالاب‌ها ( 2 فوریه ) منتشر شود.

پیش از سخنان گری لوییس، محمد علی کیخا معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب‌های ایران زیاد مساعد نیست و حدود 40 تالاب ایران از 20 تا 100 درصد خشک شده است.

وی افزود: تالاب هامون یکی از تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر سایت است و 520 هزار هکتار وسعت دارد که متاسفانه اکنون کاملا خشک شده است.

کیخا گفت: مردم منطقه انتظار دارند دولت ایران با همکاری سازمان ملل، دولت افغانستان را مجبور به تامین حقابه تالاب هامون کند.

کد خبر 245906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز