مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

ظرف یک‌ماه آینده تفاهمنامه‌ای میان شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به امضا می‌رسد که به موجب آن بناهای تاریخی تهران مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

شورا ی شهر

 شورای اسلامی شهر تهران میزبان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. در این جلسه بر اراده شورای شهر و مدیریت شهری برای سرمایه‌گذاری به‌منظور حفظ و توسعه و نگهداشت میراث فرهنگی وگردشگری تأکید شد.
مرتضی طلایی که ریاست جلسه را به‌عنوان نایب رئیس عهده‌دار بود از اهمیت تقویت مصوبه سال84 شورای اسلامی شهرتهران سخن گفت که براساس آن شهرداری تهران ملزم به مشارکت در ساماندهی بافت تاریخی و مذهبی شهر شده بود. به همین دلیل قرار شد یک طرح فوریت‌دار به همین منظور تهیه شود تا پیشنهادهای ارائه شده دراین مصوبه به سرعت شکل عملیاتی به‌خود بگیرد.

بر همین اساس اعضای شورای شهر موافقت کردند تا خارج از دستور جلسه طرح بازنگری در مصوبه137سال 1384شورای شهر مبنی بر جانمایی بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران و لایحه حریم و میزان بارگذاری املاک واقع در حریم براساس سامانه طرح تفصیلی را تصویب کنند. این مهم قرار است با همکاری سازمان میراث فرهنگی به انجام برسد.

همچنین مقرر شد کارگروهی به ریاست احمد حکیمی پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر با همکاری کمیسیون‌های شهرسازی، معماری، فنی و عمرانی و کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری تهران تشکیل شود تا درباره زمینه‌های همکاری متقابل تفاهم حاصل شود.بنابراین گزارش دیروز مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و معاون رئیس‌جمهور در گزارش خود به اعضای شورای شهر از وجود بیش از یک میلیون مکان، بنا و محوطه تاریخی درکشور سخن گفت که تنها 3درصد این آثار به ثبت رسیده است.

در ضمن از این تعداد آثار فاخر، ایران موفق شده تنها 16بنای تاریخی را در یونسکو به ثبت برساند و 47بنای نفیس دیگر نیز در نوبت ثبت قرار دارند. وی هزینه آزاد‌سازی‌ حریم بناهای تاریخی، فاخر و نفیس کشور را حدود 320هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در یک مدت 10ساله ما سالانه نیاز به 32هزار میلیارد تومان اعتبار داریم تا صرف آزاد‌سازی‌ حریم، کاوش، احیا و مرمت این بناها کنیم رقمی که در مقایسه با اعتبارات در اختیار سازمان میراث فرهنگی یک به صد است.

به همین دلیل وی پیشنهاد همکاری با نهادهایی چون شورای شهر و شهرداری تهران را مطرح کرد تا درشرایطی که کمتر از یک درصد بناهای تاریخی کشور به‌دلیل کمبود اعتبار دربرنامه احیا و مرمت قرار دارند بتوان با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری تهران حداقل 100اثر تاریخی شناسایی شده در پایتخت را در دستور کار مرمت، ‌آزاد‌سازی‌ و احیا قراردهند.

وی از مدیریت شهری تهران خواست تا در کار تملک مکان‌های تاریخی که امروز در اختیار بخش خصوصی است و به خوبی حفظ و حراست نمی‌شود به سازمان میراث فرهنگی کمک کند. به‌عنوان مثال وی از سایت تاریخی حدفاصل کاخ گلستان تا باغ ملی نام برد که هم‌اکنون به‌دلیل وجود ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی در خطر خارج شدن از فهرست ثبت جهانی است. سلطانی‌فر همچنین خواستار همکاری شورای شهر و شهرداری برای ساماندهی محدوده میدان موسوم به مشق شد زیرا این مجموعه ظرفیت ثبت جهانی دارد.

اظهارنظر اعضای شورای شهر

اعضای شورای شهر تهران پس از گزارش معاون رئیس‌جمهور به ارائه تذکرات و پیشنهادات خود پرداختند.ابتدا علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه گفت: در برنامه 5ساله شهرداری تهران به موضوع میراث فرهنگی توجه خوبی شده، از این فرصت هم استفاده کردیم و در بودجه سال 93به شکل بی‌سابقه‌ای 34ماده اختصاص به این امر دادیم و بودجه بسیار خوبی تعیین کردیم. احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث و گردشگری شورای شهر تهران از دوره جدید همکاری‌های شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی وگردشگری ابراز خرسندی کرد.پرویز سروری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه زندگی برای کسانی که در بافت تاریخی زندگی می‌کنند تبدیل به تهدید شده گفت: اکنون شاهد آن هستیم که بافت تاریخی بلای جان مردم‌شده است. همچنین مشکلات مشابهی برای ساکنین منطقه عودلاجان فراهم است.

معصومه آباد هم با اشاره به فعالیت 70درصدی بانوان در صنایع‌دستی تصریح کرد: متأسفانه تسهیلاتی که به فعالان این حوزه داده می‌شود درگیر مشکلات اداری است و محل عرضه صنایع‌دستی آنها به‌عنوان یک مرکز تجاری دیده می‌شود و عوارض اخذ شده آنها را در تنگنا قرار می‌دهد. ولی‌الله شجاع پوریان، عضو کیمسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران نیز در سخنانی به اهمیت شهر تهران به‌عنوان شهر ملی اشاره کرد و گفت:

در حالی در تهران 2هزار و 300اثر واجد تعاریف تاریخی داریم که سهم این کلانشهر از اعتبارات ملی درصد اندکی است. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری نیز با اشاره به اینکه از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب تاکنون نظام سلامت در کشور مورد توجه کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است گفت: این بدان معناست که می‌توان موضوع جذب توریست درمانی را در تهران مورد توجه قرار داد.

محمد حقانی هم تهران را‌ ام‌القرای کشور خواند و با اشاره به بازدید خود از کاخ سعدآباد گفت: وضعیت درختان این کاخ مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. مجتبی شاکری نیز با تأکید بر اینکه هویت تهران باید حفظ شود، گفت: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در آینده متهم نباشیم که میراث راحفظ نکرده‌ایم.

محسن سرخو هم در پیشنهادی خواستار ارائه رایگان نقشه و اطلس گردشگری تهران به مسافران ورودی به شهر تهران شد .
اسماعیل دوستی نیز در پیشنهادی خواستار تشکیل کارگروهی شد که بحث بافت تاریخی و ساماندهی جذب توریست و گردشگر در تهران را در دستور کار قرار دهد.

الحاق غیرقانونی به محدوده شهر

دیروز از سوی محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، موضوع الحاق غیرقانونی 5هکتار از تپه‌های سوهانک در زمان دولت دهم به محدوده شهر تهران مطرح شد. اینطور که سالاری بیان کرد خوشبختانه با پیگیری‌های دفتر رهبر معظم انقلاب در اواخر سال‌گذشته رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و شورای شهر نیز وارد عمل می‌شود تا اینکه بالاخره شهرداری تهران این محدوده را از سامانه طرح تفصیلی برداشت، همچنین این موضوع در جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی هم مطرح شد و با دستور وزیر راه و شهرسازی به‌زودی قانونا از محدوده تهران حذف خواهد شد.

دیروز از سوی مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر، تذکری مطرح شد. وی از حادثه خیابان دیباجی جنوبی در هفته گذشته سخن گفت که به‌دنبال آن 2کارگر ساختمانی جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز در وضعیت ناگواری به‌سر می‌برد.از نظر این عضو شورای شهر باید بر نحوه خرید دستگاه‌های ساختمانی نظارت لازم صورت گیرد. تذکر دیگر از سوی محمد حقانی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست مطرح شد. وی اظهار کرد: در منطقه یک خیابان آجودانیه پارکی که 20سال از قدمت درختان آن می‌گذشت بنا به دستور قضایی قلع و قمع شد. به‌گفته حقانی مقام قضایی این رأی را داده بود و حتی هنگامی که مأموران شهرداری برای ممانعت از این اقدام وارد شدند به‌شدت با آنها برخورد شد. وی این اقدام را از سوی صاحب ملک عدول از حکم قضایی و تخلف دانست و افزود: هم‌اکنون حکم جلب مالک گرفته شده است.

ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورای شهر نیز در 2 تذکر به مشکل مجموعه ورزشی شهید کاظمی و گرمخانه محله رضویه پرداخت. دیروز معصومه آباد، عبدالحسین مختاباد و ابوالفضل قناعتی اعضایی بودند که بابت برپایی نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه از معاونت خدمات شهری و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تقدیر کردند. احمد مسجدجامعی نیز ضمن تقدیر از تلاش بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به‌منظور اجرایی کردن توافقات مشترک میان مدیریت شهری و وزارت نفت،گفت: در جلسه‌ای که وزیر نفت در شورای اسلامی شهر تهران حضور یافته بود، مقرر شد که ایشان برای رفع آلودگی هوای تهران و کلانشهرها اقدام فوری کند و مانع از مرگ تدریجی شهروندان شود. وی با استناد به آمار گفت: امسال 6روز هوای پاک و 52روز هوای سالم داشتیم، این در حالی است که در مدت مشابه در سال‌های گذشته یک ششم این ایام را هوای پاک یا سالم داشتیم.

گزارش سانحه اتوبوس

 در جلسه علنی شورای شهر احمد دنیامالی به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران درباره حادثه اخیر واژگونی اتوبوس اسکانیا در اتوبان آزادگان که منجر به کشته‌شدن 8نفر و زخمی شدن 16نفر از شهروندان تهرانی شده بود به ارائه گزارش پرداخت. دنیامالی قبل از شروع گزارش خود تأکید کرد که مطالب ارائه شده یک بحث کارشناسی است و درموضوع قضاوت حتمامراجع قضایی باید پیگیری‌های قضایی داشته باشند. یکی از بخش‌های مهم گزارش دنیا مالی اختصاص به بحث سرعت این اتوبوس داشت. دنیامالی کورس گذاشتن راننده اتوبوس با خودروی سواری در لوپ حکیم را تأیید نکرد اما گفت:

براساس بررسی‌های صورت گرفته راننده یکباره به سمت لوپ چرخیده و تغییر ناگهانی مسیر نشان می‌دهد که راننده در بحث افزایش سرعت بی‌احتیاطی کرده و درکنترل اوضاع ناتوانی داشته ضمن اینکه ما معتقد به ضعف خودرو هم هستیم. وی گزارش پلیس را درباره کشیدگی لاستیک اتوبوس به طول 19متر را جالب اعلام کرد. در گزارش دنیا مالی همچنین بحث نداشتن گواهی معاینه فنی و اینکه 2ماه اززمان معاینه فنی اتوبوس گذشته بود مطرح شد.

دنیا مالی همچنین به یکسری اشکالات فنی در طراحی اتوبوس اشاره کرد .وی بر لزوم در دستور کار قرارگرفتن ساماندهی وضعیت شرکت‌های خصوصی و افزایش نظارت و کنترل رانندگان بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: ارزیابی وضعیت ناوگان به‌طور مستمر و براساس مسافت طی شده در بازه‌های زمانی کوتاه و از زمان تحویل‌گیری وکنترل آنها فراتر از حد معاینه فنی ضروری است. از نظر دنیا مالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌بایست انواع اتوبوس‌های موجود در ناوگان، مورد بررسی و تحلیل خطر در ابعاد مختلف قرارگیرد و اقدامات فوری برنامه‌ریزی و عملیاتی درخصوص آنها به‌ویژه برای اتوبوس‌ها انجام شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در گزارش تکمیل شده می‌بایست نقش مدیریت شهری و اقداماتی که می‌توان انجام دهد تا دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد، مشخص شود.

کد خبر 260110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز