چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

آخرین روز از هفته میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی با دیدار رئیس‌جمهور از این سازمان و معاونان و مدیران ارشد آن به پایان رسید.

بازدید رئیس جمهور از سازمان میراث فرهنگی


اما نتایج این دیدار که خبرگزاری مهر آن‌را سرزده خوانده و هیچ‌یک از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز به‌منظور پوشش خبری حضور رئیس‌جمهور در سازمان میراث فرهنگی به این مراسم دعوت نشده بودند توسط روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و تنها برای خبرنگاران خبرگزاری‌ها و نه مطبوعات ارسال شده است.

براساس آنچه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای خبرگزاری‌ها ارسال کرده است رئیس‌جمهور با حضور در سازمان میراث فرهنگی و تبریک هفته میراث فرهنگی در جمع معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی حاضر شده و شیوه رفتار با گردشگران خارجی و داخلی را مهم و حتی مقدم بر اهمیت آثار و اماکن تاریخی دانسته است.

درخواست برای برخورد خوب با گردشگران

بر اساس این گزارش رئیس‌جمهور از مسئولین سازمان میراث فرهنگی خواست تا با گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی، با اخلاق، ادب و مهمان‌نوازی ویژه ایرانی و اسلامی برخورد شود.

خبرگزاری ایسنا نیز براساس خبر ارسال شده از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که رئیس‌جمهور صبح روز دوشنبه در جمع معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی تأکید کرده است که سازمان میراث فرهنگی، باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در عرصه اشتغال و ارزآوری به نحو شایسته به انجام برساند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در جمع معاونان سازمان میراث فرهنگی بر لزوم حضور بخش خصوصی در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی کشور به‌منظور سرمایه‌گذاری در جهت حفاظت و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی، ایجاد اماکن و هتل‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد.

به‌گفته دکتر حسن روحانی، دولت از طریق صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور با مردود دانستن هرگونه بداخلاقی و تندخویی با گردشگران خارجی و داخلی، گفت:‌ می‌توان با حفظ شئون اسلامی و توجه به امنیت ملی، با برخورد مناسب با گردشگران خارجی ایرانیت و اسلامیت را توأم با اخلاق و رفتار خوب به گردشگران معرفی کرد. آنطور که خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نوشته‌اند رئیس‌جمهور به موضوع مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی کشور پرداخته و گفته است که معماری و طرح‌های شهرسازی در گذشته برای گردشگران بسیار جذاب است که می‌توان فرهنگ و تمدن کهن ایرانی و اسلامی را از این زاویه به گردشگران، به‌ویژه گردشگران خارجی معرفی کرد.

ارزآوری و ایجاد اشتغال

رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت گردشگری در تاریخ انقلاب اسلامی و حتی انقلاب مشروطیت اشاره کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی باید برای معرفی و حراست از آثار انقلاب اسلامی و مشروطیت اقدام ویژه انجام دهد تا گردشگران داخلی و خارجی با روند نهضت اسلامی در کشور بیشتر آشنا شوند.
روحانی همچنین خواستار آن شد تا عقب‌ماندگی در اشتغال بانوان با گسترش صنعت گردشگری و صنایع‌دستی جبران شود.
رئیس‌جمهور گفت: با فعال‌تر کردن صنعت گردشگری و صنایع‌دستی می‌توان در مسیر رونق اقتصادی و ترویج انقلاب اسلامی گام‌های مؤثر برداشت.

خشت باستانی در دستان رئیس‌جمهور

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در جلسه معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ساختمان سازمان میراث فرهنگی گزارشی از وضعیت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به رئیس‌جمهور ارائه کرده است که جزئیات این گزارش در خبر ارسال‌شده به خبرگزاری‌ها نیامده است.

اما نکته عجیب این دیدار اهدای یک خشت باستانی دست‌ساز از تپه ازبکی در روستای ازبکی استان البرز به رئیس‌جمهور بود که مشخص نیست سازمان میراث فرهنگی به چه دلیل این خشت دست‌ساز را که نمونه‌ای از آن در ویترین سالن شماره 3 سازمان ملل قرار داده شده به رئیس‌جمهور اهدا کرده است.

خشت دست‌ساز تپه ازبکی از نخستین دست‌ساخته‌های بشر در ایران است که باستان‌شناس‌ها قدمت آن‌را مربوط به اواسط هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح (حدود 9هزار سال پیش) دانسته‌اند. تپه ازبکی از تپه‌های به‌جای مانده از دوران باستان است که براساس بررسی باستان‌شناس‌ها قدمت آن به دوره ماد می‌رسد. اهمیت آثار یافت‌شده از تپه ازبکی نیز به‌گفته پروفسور یوسف مجیدزاده با دوره تمدنی سیلک برابری می‌کند.

 

کد خبر 260800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز