محمد باریکانی: «امکانات کنونی خدمات گردشگری در ایران برای میزبانی از ۱۵تا ۲۰میلیون گردشگر کافی است.»

اين گفته بروهيچ از كارشناسان گردشگري اروپاست كه به همراه ميروسلاو دراگي چويچ مدير يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توسعه گردشگري در زاگرب كرواسي كه در100 كشور جهان فعاليت گردشگري داشته و در 40شهر جهان نيز دفتر دارد به ايران آمده است.

نظرات بروهيچ و ميروسلاو دراگي چويچ البته چندان با نظر برخي فعالان صنعت گردشگري ايران به‌ويژه در بخش اقامت و به‌طور مشخص با ديدگاه هتل سازها در ايران منطبق نيست و گاهي در تضاد كامل با برخي نظرات در بين بخشي از فعالان صنعت گردشگري است كه معتقدند تجهيزات و خدمات گردشگري براي ميزباني از گردشگران كافي نيست.اين سخنان بروهيچ و ميروسلاو دراگي چويچ در جمع فعالان صنعت گردشگري و در حضور مديران معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي اعلام شده است.

پيشنهاد كرواسي براي توسعه گردشگري ايران

ميروسلاو دراگي چويچ، مدير يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توسعه گردشگري در اروپا كه در قالب يك هيأت از كارشناسان گردشگري كرواسي به تهران آمده به بخش گردشگري ايران پيشنهاد كرد كه شركت او مي‌تواند در توسعه صنعت گردشگري ايران فعاليت كند. بروهيچ از اعضاي شركت بزرگ گردشگري زاگرب در كارگاهي كه فعالان گردشگري و برخي تورگردان‌ها نيز در آن حضور داشتند با تأكيد بر اين موضوع كه حمايت دولت از گردشگري در كشورهاي تازه وارد به اين حوزه بسيار مهم است گفت كه تقاضاي سفر به ايران در شرايط كنوني موضوع نگران‌كننده‌اي براي ايران نيست و مردم بسياري از كشورها كه به طبقه داراي قدرت سفر تبديل شده‌اند تمايل زيادي براي سفر به ايران دارند.به گفته بروهيچ در اين شرايط ايران بايد بر توانايي ارائه خدمات گردشگري تمركز كند و البته مهم‌تر از آن اينكه بداند خدمات گردشگري خود را چگونه بايد به جهان عرضه كند.

او البته تأكيد كرد كه با توجه به خدمات موجود در ايران، اين كشور قادر به ميزباني از 15تا 20ميليون گردشگر ورودي است.آنطور كه كارشناسان صنعت گردشگري اروپا از بخش توسعه گردشگري زاگرب كرواسي مي‌گويند، تعداد گردشگر ورودي به ايران در سال 2012، 2 ميليون و 300هزار گردشگر بود و كمتر از 700هتل فعال و شناخته شده در ايران وجود دارد.به گفته بروهيچ از شركت توسعه گردشگري زاگرب سهم توليد ناخالص داخلي ايران با توجه به ميزان گردشگر ورودي به اين كشور از صنعت گردشگري حدود 2درصد است.

آنطور كه بروهيچ مي‌گويد، ‌در سال‌هاي اخير به‌دليل تصوير منفي كه از ايران در كشورهاي ديگر ايجاد شد اين كشور نتوانست در بازارهاي منطقه بازاريابي خوبي در بخش گردشگري داشته باشد و گردشگراني كه طي اين مدت به ايران سفر كرده‌اند بيشتر گردشگران مذهبي هستند و گردشگر تفريحي نبودند.

بروهيچ با اشاره به تأكيد رئيس‌جمهور ايران كه گردشگري را در توسعه اقتصادي كشور تأثيرگذار خوانده است مي‌گويد: ايران در سال 2030 جزو 110كشور داراي گردشگري توسعه‌يافته خواهد شد و در حال حاضر نيز رسانه‌هاي جهاني ايران را به‌عنوان مقصد گردشگري به جهان معرفي مي‌كنند.

آنطور كه هيأت كارشناسي گردشگري اروپا در نشست با فعالان صنعت گردشگري و مديران بخش گردشگري كشور گفته است علاقه‌اي كه اكنون در ايران براي توسعه گردشگري ايجاد شده و تنوع محصولات گردشگري اين كشور به همراه رشد سرمايه‌گذاري در اين بخش و نقش گردشگري در توسعه ساير صنايع كاملا مشهود است.

به گفته هيأت كارشناسان گردشگري زاگرب در كرواسي، آثار ثبت جهاني شده ايران به همراه فرهنگ، آداب و رسوم تاريخي و مذهبي، صنايع‌دستي و طبيعت ايران و تنوع غذايي و قومي از مواردي است كه مي‌تواند توجه به آنها ايران را در ورود به بازارهاي جهاني موفق كند.

بروهيچ مي‌گويد: متأسفانه ايران به عنوان يكي از20كشور در صدر فهرست يونسكو در برخورداري از بيشترين آثار تاريخي جهان، نتوانسته است فعاليت زيادي در حوزه گردشگري با بهره‌گيري از آثار ثبت جهاني شده خود داشته باشد.

پرسش‌هاي بي‌پاسخ

هيأت اروپايي از زاگرب معتقد است كه ايران بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه در 15سال آينده در رديف 20كشور برتر گردشگري جهان قرار بگيرد.دكتر ميروسلاو دراگي چويچ رئيس شركت بين‌المللي توسعه گردشگري زاگرب اما براي اين پرسش كه چه‌كسي بايد چشم‌انداز گردشگري ايران براي 20سال آينده را ترسيم كند؟ و اينكه آيا بخش گردشگري ايران مطمئن است كه تا 15سال آينده اين كشور تبديل به مقصد گردشگري همچون تركيه، مصر يا مالزي خواهد شد؟ پاسخي نيافته، چون معتقد است كه تاكنون آينده گردشگري ايران توسط دست‌اندركاران صنعت گردشگري كشور تعريف نشده است. ميروسلاو دراگي چويچ مي‌گويد: شرايط گردشگري ايران بازتاب وضعيت موجود گردشگري در اين كشور است اگرچه ممكن است اين نكته براي برخي خوشايند نباشد ولي بايد واقعيت را گفت.

دراگي چويچ مي‌گويد: شاه اردن تصميم به توسعه گردشگري گرفت و پارلمان تركيه عزم جدي براي توسعه گردشگري را تصويب كرد و بايد ديد آيا عزم ايران براي توسعه گردشگري جدي است؟
او شهرهاي يزد، تهران، تبريز، مشهد، ايلام، شيراز، اصفهان و كرمان را نيازمند فعاليت‌هاي بيشتر براي تبديل شدن به محصول گردشگري خواند.

دراگي چويچ در مورد چشم‌انداز گردشگري ايران گفت: گردشگري مذهبي از پتانسيل‌هاي موجود است و آنچه در كوتاه‌ترين زمان براي ايران متصور است توجه به گردشگري فرهنگي و ظرفيت‌هاي شهري است تا پس از آن در 8سال آينده اكوتوريسم توسعه يابد و توجه به گردشگري ورزشي، سلامت و تجاري ايران نيز در سطح منطقه جدي شود.

 

کد خبر 262834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha